جاذبه‌های گردشگری سوئد
نوامبر 4, 2019
استکهلم
نوامبر 7, 2019
نمایش همه

جاذبه‌های گردشگری استکهلم

استکهلم پایتخت و بزرگ‌ترین شهر سوئد است که در محل تلاقی دریاچه‌ی مالارِن با دریای بالتیک قرار دارد. جالب است بدانید که استکهلم از ۱۴ جزیره مختلف و زیبا تشکیل شده است که با پل به‌هم اتصال دارند و به‌علت تعدد همین مسیرهای آبی در میان و اطراف شهر به استکهلم «ونیز شمال» هم می‌گویند. مناظر زیبا و طبیعت چشم‌نواز، اماکن تاریخی و موزه‌های فراوان، همه و همه استکهلم را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است. در این مقاله شما را با جاهای دیدنی استکهلم آشنا می‌کنیم.

ویزا

برای سفر به استکهلم پایتخت کشور سوئد باید ویزای شینگن اخذ کنید :

یورگوردِن

«یورگوردن» (Djurgården) یک اقیانوس آرامش در قلب شهر استکهلم است که گردشگران و اهالی شهر را به یک اندازه به خود جذب می‌کند. این جمعیت به ویژه در روزهای بلند ماه‌های تابستان و شب‌های کوتاهش بیشتر می‌شود. اینجا مکانی عالی برای گردش و پیک‌نیک بوده و همچنین برخی از موزه‌ها و جاذبه‌های برتر شهر نیز در آن قرار دارند. تعدادی کافه، رستوران، اسنک فروشی، بار و هتل هم در محوطه پراکنده شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند برای طی مسیرهای داخل جنگل دوچرخه کرایه کنند و یا اگر به دنبال ماجراجویی بیشتر هستند سوار قایق‌ شوند.

موزه تازه تأسیس «آبا» (Abba)، موزه رو باز «اِسکانسِن» (Skansen) و شهر بازی «گرونا لونْد» (Gröna Lund) هم در اینجا واقع شده‌اند. می‌توانید با استفاده از مترو و پیاده شدن در ایستگاه «اسلوسِن» (Slussen) و همچنین با استفاده از تراموا و اتوبوس یا پیاده‌روی پانزده دقیقه‌ای از مرکز شهر هم به یورگوردن برسید.

گاملا اِستان (Gamla Stan)

یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری استکهلم گاملا استان است. گاملا اِستان بخش قدیمی شهر استکهلم و یکی از یادگارهای قرون وسطایی اروپاست که شامل سه جزیره‌ی ریدارهولمِن، اِستادزهولمِن و هِلگیندزهولمِن می‌شود. قدمت این محله به دهه ۱۲۰۰ میلادی باز می‌گردد. این بخش از شهر قلب تاریخی استکهلم است و با ساختمان‌های رنگی‌رنگی و خیابان‌های سنگ‌فرشش دل هر گردشگری را خواهد برد. در گاملا اِستان کوچه‌های باریک سنگ‌فرش زیادی وجود دارند که معروف‌ترین‌شان کوچه‌ی مارتِن تروتزیگس گراند است و عرض آن در باریک‌ترین قسمتش به فقط ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد. گفتنی است که مارتِن تروتزیگس گراند بازرگانی آلمانی بود که املاک این کوچه را در اواخر قرن شانزدهم خرید و به یکی از ثروتمندترین ساکنان شهر تبدیل شد.

با پرسه زدن در هزارتوی کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ محله قدیمی به دوران قرون وسطی سفر خواهید کرد. طاق‌ها و نقاشی‌های قدیمی در پشت ورودی‌های زیبا پنهان‌ شده‌اند. اگر در زمستان به این شهر سفر می‌کنید، حتماً به بازار کریسمس هم سر بزنید. این بازار مانند تجربه یک داستان رویایی است. کلیسای جامع استکهلم، موزه نوبل و کاخ سلطنتی همگی در اینجا قرار دارند و بازدید از آن‌ها بسیار واجب است. اگر به کاخ سلطنتی رفتید حتماً سعی کنید تعویض گاردها را تماشا کنید.

موزه اِسکانسِن (Skansen)

موزه‌ی اِسکانسِن را آرتور هازِلیوس، دانش‌پژوه سوئدی، در سال ۱۸۹۱ در رویال یورگوردِن احداث کرد. این موزه در آن زمان نخستین و تنها موزه‌ی روباز جهان بود که می‌خواست سبک زندگی سوئدی‌ها در پیش از عصر صنعتی را به نسل‌های بعد نشان بدهد. ایده‌ی این موزه تا به‌ امروز الهام‌بخش صدها موزه‌ی دیگر در سراسر جهان بوده است. این موزه ۳۰۰٫۰۰۰ مترمربع وسعت دارد و هنوز هم با گذشت بیش از یک قرن جزو بهترین موزه‌ها در نوع خودش به‌شمار می‌رود.

با وجود بیش از ۱۵۰ ساختمان متفاوت که از کل کشور گردآوری شده و به این ناحیه منتقل گردیدند، می‌توانید نمایی از کل سوئد را یکجا ببینید. خانه‌‌های اربابی، نانوایی، کلیسای چوبی و زیبای «سِگلورا» (Seglora) و یک سفالگری بخشی از این ساختمان‌ها هستند. در اینجا با سبک زندگی روستایی و آداب‌ورسوم مردم مناطق مختلف سوئد آشنا خواهید شد. مثلا می‌توانید نمونه‌‌ی کمپ سامی‌ها در مدار قطب شمال (سامی‌ها بومیان مناطق دوردست شمال اروپا هستند) یا شبیه‌سازی کشاورزی در مناطقی مثل هِریدالِن را ببینید. یک باغ‌وحش روباز نیز با حیواناتی همچون گرگ، سمور دریایی و گوزن شمالی در این فضا تعبیه شده است.

موزه‌ی واسا (Vasa Museum)

این موزه یکی دیگر از جاهای دیدنی استکهلم و واقع در غرب ساحل جزیره‌ی یورگوردِن است که دوران فرمان‌روایی گوستاووس آدولفوس، پادشاه سوئد در سال‌های ۱۶۱۱ تا ۱۶۳۲ را زنده می‌کند. واسا یک کشتی جنگی مجهز به ۶۴ توپ سنگین بود که در سال ۱۶۲۸ در همان نخستین سفرش غرق شد. این کشتی تا سال ۱۹۶۱ در اعماق آب بود تا اینکه طی عملیاتی طاقت‌فرسا از آب بیرون کشیده شد و تنها کشتی قرن هفدهمی در چنین ابعادی است که اکنون در دسترس وجود دارد. همراه این کشتی حجم زیادی لوازم دریانوردی نیز کشف شده بود که اکنون در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند. به‌علاوه در اینجا فیلمی چندزبانه درمورد خود کشتی و نحوه‌ی احیای آن برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود.

موزه‌ی هنرهای مدرن (Modern Art Museum)

موزه‌ی هنرهای مدرن استکهلم واقع در جزیره‌ی کِپسهلمِن در دهه‌ی ۱۹۵۰ آغاز به‌کار کرد. این موزه در ابتدا در ساختمانی نظامی قرار داشت و سپس در اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ به محل فعلی که رافائل مونِئو، معمار برجسته‌ی اسپانیایی، آن را طراحی کرده است منتقل شد. در این موزه از آثار هنرمندان به‌نامی همچون پیکاسو، مارسِل دوشام، هِنری ماتیس و سالوادور دالی نگهداری می‌شود. علاوه بر مجموعه دائمی، نمایشگاه‌های موقتی، ورکشاپ کودکان، یک مغازه، کتابخانه و یک رستوران عالی با نمای یورگوردن هم در این موزه وجود دارند.

موزه‌ی قرون وسطی (The Medieval Museum)

این موزه واقع در زیر پل نوربرو تکه‌ای ۵۵ متری از دیوار قدیمی شهر قرون وسطایی استکهلم را در خود جای داده است. دیوار مذکور در دهه‌ی ۱۹۷۰ حین ساخت یک پارکینگ زیرزمینی به‌طور اتفاقی کشف شد و اکنون محل موزه‌ی قرون وسطی استکهلم است. در این موزه که یکی دیگر از جاهای دیدنی استکهلم است، می‌توانید گزیده‌ای از تاریخ شهر را طی قرن‌های سیزدهم تا شانزدهم دنبال کنید. بچه‌ها همچنین می‌توانند زره بپوشند و شوالیه‌ شوند. از دیگر دیدنی‌های این موزه می‌توان به بقایای یک کشتی قرن شانزدهمی و یک قبرستان قرون‌ وسطایی اشاره کرد. در قسمتی از موزه نیز خانه‌ها، میخانه‌ها و مغازه‌های آن دوران بازسازی شده‌اند.

یونیباکِن (Junibacken)

یونیباکِن پارکی تفریحی است که داستان‌های کودک آسترید لیندگرِن، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویش سوئدی، را تداعی می‌کند. لیندگرِن در ردیف چهره‌های تأثیرگذار ادبیات جهان قرار دارد و پی‌پی جوراب‌بلند معروف‌ترین شخصیت داستانی اوست. در بیرون پارک یونیباکِن نیز می‌توانید تندیس برنزی لیندگرِن را ببینید. این پارک به‌گونه‌ای است که کنجکاوی کودکان را برمی‌انگیزد و می‌تواند حسابی سرگرم‌شان کند. به‌علاوه این پارک بزرگ‌ترین کتاب فروشی کودکان در کل کشور را نیز در خود جای داده است و شامل یک تماشاخانه و رستوران نیز می‌شود.

موزه‌ی تاریخ سوئد (Swedish History Museum)

این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سوئد و از جاهای دیدنی استکهلم است که تاریخ این کشور را از زمان ماقبل تاریخ تابه‌امروز روایت می‌کند و همچنین از کامل‌ترین موزه‌های وایکینگ‌هاست. موزه‌ی مذکور در اصل با کلکسیون هنری گوستاو واسا، پادشاه سوئد در قرن شانزدهم، آغاز شد و بعدها توسط پادشان دیگر توسعه یافت. در تالار گُلد می‌توانید شاهد بیش از ۳۰۰۰ وسیله باستانی باشید که نماینده‌ی ۳۵۰۰ سال از تاریخ سوئد هستند. ازجمله قیمتی‌ترین اشیای این تالار می‌توان به یقه‌های طلا اشاره کرد که با ذوب‌کردن سکه‌های طلای رمی ساخته شده‌اند.

کاخ سلطنتی (Royal Palace)

بازدید از کاخ سلطنتی (Sverige’s Kungahus) به تنهایی می‌تواند یک روز شما را پر کند. این کاخ که در لب آب، در کمربندی محله قدیمی قرار دارد، محل رسمی اقامت پادشاه فعلی سوئد است و بسیاری از رویدادها و ضیافت‌های سلطنتی در همین‌جا برگزار می‌شوند. است. جالب است بدانید اقامتگاه ملکه در جایی دیگر، در جزیره‌ای زیبا به نام «دروتنینگهلم» به معنی جزیره ملکه قرار دارد. در این بنا می‌توانید غنا و شکوه امپراتوری سوئد را ببینید. کاخ سلطنتی یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های اروپا بوده و بیش از ۶۰۰ اتاق و ۵ موزه را در خود جای داده است. تاریخ ساخت این بنای بزرگ به قرن هجدهم و سبک باروک بازگشته و یک گوهر گران‌قدر محسوب می‌شود. ازجمله دیدنی‌های این کاخ عبارت‌اند از سالن‌های ضیافت، اقامتگاه‌های سلطنتی، ریکسالِن (تالار دولت) و اُردِنسسالارنا (تالارهای نظام شوالیه‌گری) و از موزه‌های آن می‌توان به موزه‌ی تری کرونور، موزه‌ی خزانه‌ی سلطنتی و موزه‌ی عتیقه‌جات گوستاو سوم اشاره کرد. همان‌طور که قبلاً هم ذکر شد، بازدیدکنندگان می‌توانند تعویض گاردهای سلطنتی را نیز تماشا کنند.

فوتوگرافیسکا (Fotografiska)

فوتوگرافیسکا یکی از برترین گالری‌های عکاسی جهان و یکی از جاهای دیدنی استکهلم است که در منطقه‌ی سودورمالم و در محل اسکله‌ی قدیمی اِستادسگاردِن واقع است. این گالری در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد و در طول سال از نمایشگاه‌های کوچک و بزرگ مختلفی میزبانی می‌کند. به این معنی که آثار ثابتی در این گالری وجود ندارند و هر بار بازدید از فوتوگرافیسکا می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی باشد. در میان هنرمندانی که در این گالری نمایشگاه داشته‌اند، اسامی عکاسان معروفی همچون رابِرت مَپِلتورپ، گای بوردین، ایروین پِن و اَکسِلی وامونِن به‌چشم می‌خورد. یک رستوران، کتاب فروشی و سوغاتی فروشی هم در اینجا وجود دارند و از طبقه بالا می‌توانید یکی از زیباترین نماهای موجود از شهر را تماشا کنید. در سال‌های اخیر تعداد بازدیدکنندگان موزه به طور قابل توجهی افزایش داشته و امروزه یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های عکس دنیا به حساب می‌آید.

تالار شهر (The City Hall)

ساختمان تالار شهر با برجی ۱۰۶ متری یکی از شناخته‌شده‌ترین بناهای استکهلم است که در ژوئن ۱۹۲۳ ساخته شد. این بنا یکی از عالی‌ترین نمونه‌های سبک رمانتیک ملی شمال اروپاست و گفته می‌شود که در ساخت آن از هشت میلیون آجر استفاده شده است. تالارهای این ساختمان وسعت بسیار زیادی دارند؛ به‌ویژه تالار آبی که هر سال محل برگزاری ضیافت باشکوه نوبل است. در این ضیافت پس از مراسم شام جشنی در تالار طلایی کاخ برگزار می‌شود که ۱۸ میلیون موزاییک طلا در ساختش به‌کار رفته است. بسیاری از مراسم‌هایی که در اینجا برپا می‌شوند، شامل بالارفتن از برج و تماشای منظره‌ی پانورامای استکهلم نیز خواهند بود.

اِستراندواگِن (Strandvägen)

اِستراندواگِن واقع در منطقه‌ی اُستِرمالم استکهلم یکی از معروف‌ترین بلوارهای شهر و ازجمله جاهای دیدنی استکهلم است که پیاده‌راهی نیز در کرانه‌‌ی آب با چشم‌انداز گاملا اِستان و اِسکِپسهولمِن دارد. این بلوار که یورگاردِن را به مرکز شهر وصل می‌کند، در اواخر قرن نوزدهم طرح‌ریزی شد و ساخت آن در سال ۱۸۹۷ هم‌زمان با برپایی نمایشگاه جهانی استکهلم پایان یافت. مجموع آپارتمان‌های کاخی‌شکل امتداد بلوار به‌سبک احیاگرایانه ساخته شده‌اند و ازجمله‌ی آنها می‌توان به ساختمان بانسو اثر آیزاک گوستاف کلاسون، معمار سوئدی، اشاره کرد که شبیه قصرهای دره‌ی لویر فرانسه است. در این محل می‌توانید به قایق‌های تفریحی و تاکسی‌های آبی نیز دسترسی داشته باشید.

پرینز یوجِن والدِمارسود (Prins Eugen Waldemarsudde)

این موزه واقع در یورگاردِن، در گذشته، اقامتگاه شاهزاده یوجِن فرزند شاه اُسکار دوم و ملکه سوفیا بوده است. یوجِن علاقه‌ی ویژه‌ای به دنیای هنر داشت و در پاریس و در رشته‌ی هنرهای زیبا تحصیل کرد. اکنون می‌توانید کلکسیون‌ هنری و همچنین نقاشی‌های منظره‌ی یوجِن را در منزلش ببینید. این موزه از یک ساختمان اصلی، یک عمارت که اقامتگاه شاهزاده بود، و نیز یک گالری تشکیل شده است. کل این مجموعه در شبه‌جزیره‌ی کوچکی محصور در میان درختان بلوط و رو به کانال متصل‌کننده‌ی استکهلم به دریای بالتیک قرار دارد. باغ گل این موزه در اوایل تابستان واقعا دیدنی است. از دیگر جاذبه‌های اینجا می‌توان از باغ تندیس با آثار مجسمه‌سازان معروفی همچون آگوست رودین نام برد.

موزه‌ی آبا (ABBA The Museum)

اگر از طرفداران گروه موسیقی پاپ آبا هستید، پس بازدید از این موزه را در سفر به استکهلم از دست ندهید. این گروه سوئدی در سال ۱۹۷۲ شکل گرفت و با اینکه بیش از سه دهه از انحلال گروه می‌گذرد، هنوز هم محبوبیت زیادی دارند و آثارشان در برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شود. تک‌آهنگ واتِرلو یکی از مشهورترین آثار این گروه است که برنده‌ی مسابقه‌ی آواز یورویژِن سال ۱۹۷۴ نیز شد و محبوبیت چشمگیری را برای آبا رقم زد.

در این موزه که یکی از جاهای دیدنی استکهلم هم هست، کلکسیونی از لباس‌های اجرا، لوازم موسیقی و جوایز گروه جمع‌آوری شده‌اند که قطعا برای طرفداران‌شان اتفاق بسیار هیجان‌انگیزی است. در این موزه همچنین پیانوی بِنی اَندِرسون، یکی از اعضای گروه آبا، وجود دارد که به پیانوی منزلش متصل است و هر زمان که او چیزی بنوازد از اینجا هم پخش خواهد شد. به این پیانوی شگفت‌انگیز تلفن رینگ رینگ را هم اضافه کنید که فقط اعضای چهار نفره‌ی گروه شماره‌ی تماسش را می‌دانند. به‌علاوه موزه‌ی آبا یک موزه‌ی تعاملی است و بازدیدکنندگان می‌توانند روی استیج بروند و به‌عنوان عضو جدید گروه در محیطی شبیه‌سازی‌شده یا به‌عبارتی مجازی آهنگ‌های معروف‌ آبا را با آنها اجرا کنند.

گرونا لوند (Gröna Lund)

گرونا لوند قدیمی‌ترین شهربازی سوئد واقع در یورگوردِن است که در سال ۱۸۸۳ افتتاح شد، اما علی‌رغم قدمت بسیارش کاملا امروزی است. هر چند سال یک‌بار وسایل بازی جدیدی به این شهربازی اضافه می‌شوند. برخی وسایل بازی هیجان‌انگیز گرونا لوند عبارت‌اند از ترن اینسِین که نصف مسیر را وارونه طی می‌کند و تاب گردان اِکلیپس که بیش از ۱۲۰ متر ارتفاع دارد. به‌علاوه انواع وسایل بازی مخصوص کودکان نیز در اینجا وجود دارند. همچنین این شهربازی سراسر تابستان محل اجرای کنسرت‌های موسیقی است و شخصیت‌های مشهور دنیای موسیقی ازجمله پُل مَک‌کارتنی، باب مارلی و گروه آبا نیز در اینجا اجرا داشته‌اند.

مونتِلیوسواگِن (Monteliusvägen)

مونتِلیوسواگِن پیاده‌راهی ۵۰۰ متری با چشم‌انداز دریاچه‌ی مالارِن، تالار شهر و گاملا اِستان است. در این قسمت از شهر که ازجمله جاهای دیدنی استکهلم به‌شمار می‌رود، می‌توانید به تماشای طلوع و غروب خورشید بنشینید و رفت‌وآمد کشتی‌ها را نظاره کنید. خلاصه‌ اینکه فضای رمانتیکی بر این پیاده‌راه حاکم است و قدم‌زدن در آن اگر تابستان باشد با یک لیوان نوشیدنی خنک در دست و زمستان‌ها هم با یک قهوه‌ی گرم حسابی می‌چسبد.

موزه‌ی نوردیک (Nordic Museum)

موزه‌ی نوردیک واقع در یورگوردِن را نیز آرتور هازِلیوس، مؤسس موزه‌ی اِسکانسِن، در اواخر قرن نوزدهم تأسیس کرد. این موزه تاریخ فرهنگی سوئد را از حدود قرن شانزدهم به بعد روایت می‌کند و آثاری همچون منسوجات، جواهرات و هنرهای فولکلور را شامل می‌شود. در این موزه همچنین می‌توانید با فرهنگ بومی سامی‌ها ازجمله باورها و سبک زندگی‌شان بیشتر آشنا شوید. طراحی ساختمان این موزه را آیزاک گوستاف کلاسون به‌عهده داشت و حاصل کارش کاخی نئو‌-رنسانسی است که ساخت آن پس از ۱۹ سال در سال ۱۹۰۷ به‌پایان رسید و قطعا به دیدنش می‌ارزد.

اِستورتورگِت (Stortorget)

میدان اِستورتورگِت واقع در گاملا اِستان قدیمی‌ترین میدان استکهلم است و توسعه‌ی شهر در دوران قرون وسطی نیز از همین‌جا آغاز شد. این میدان که ازجمله برترین جاذبه‌های گردشگری استکهلم است، وقایع تاریخی مختلفی را به‌خود دیده است که ازجمله‌ی آنها می‌توان به حمام خون استکهلم در سال ۱۵۲۰ اشاره کرد. در این واقعه‌ی خونین ۹۰ تن از سوئدی‌ها توسط سرکردگان دانمارکی در اِستورتورگِت اعدام شدند. گلوله‌ی توپی که داخل گوشه‌ی دیوارِ محل اتصال اِسکوماکارگاتان به میدان قرار دارد نیز گفته می‌شود که مربوط به همان دوران است. خانه‌های قدیمی اطراف میدان و بازارچه‌‌‌ای که پیش از کریسمس در اینجا برپا می‌شود از دیگر جاذبه‌های گردشگری این میدان به‌شمار می‌روند.

کاخ دروتنینگهولم (Drottningholm Palace)

کاخ دروتنینگهولم واقع در حومه‌ی غربی استکهلم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این کاخ در قرن هفدهم ساخته شد و سبکی فرانسوی دارد. هر پادشاهی که به این کاخ وارد شد، تغییراتی در بنای کاخ ایجاد کرد و نشانه‌ای از خود برجای گذاشت. از تالارهای باشکوه این کاخ که بگذریم، سالن تئاتر دروتنینگهولم که قدمت آن به سال‌های ۱۷۰۰ می‌رسد بسیار دیدنی است. در این سالن هنوز هم نمایش‌های تئاتر به‌روی صحنه می‌روند. دیدنی دیگری که در دروتنینگهولم جلب توجه می‌کند، پاویلیون چینی است که ساخت آن در سال ۱۷۶۹ به‌پایان رسید و نمونه‌ی معماری روکوکو به‌سبک شرقی را به‌نمایش می‌گذارد. داخل این پاویلیون می‌توانید از آثار تزئینی خریداری‌شده در قرن هجدهم شامل انواع چینی و مبلمان دیدن کنید.

سودِرمالم (Södermalm)

سودِرمالم را در جنوب استکهلم بیشتر به‌خاطر مغازه‌ها و گزینه‌های تفریحی مختلفش می‌شناسند. جالب است بدانید که گرِتا گاربو، هنرپیشه‌ی سرشناس سوئدی، نیز در سودِرمالم بزرگ شد. ازجمله محله‌های معروف این منطقه می‌توان به محله‌ی سوفو اشاره کرد که پر از بوتیک‌های برند و انواع رستوران‌ها و کافه‌ها برای وقت‌گذرانی است. محله‌ی شلوغ اطراف میدان نیتورگِت و سرزندگی محله‌ی موزبَک را هم به دیگر دیدنی‌های سودِرمالم اضافه کنید. از دیگر دیدنی‌های منطقه‌ی سودِرمالم می‌توان به سودرا تیتِرن اشاره کرد که قدیمی‌ترین سالن خصوصی تئاتر در استکهلم است.

کانال‌گردی

بخشی از لذت سفر به استکهلم را باید در کانال‌های آبی این شهر جست‌وجو کرد. دریا در شریان‌های استکهلم جریان دارد و در ماه‌های تابستان شهر پر از قایق‌هایی با اندازه و شکل‌های گوناگون می‌شود. تجربه کردن استکهلم از طریق آب، قطعاً یکی از بایدهای سفر به این شهر محسوب می‌شود. حتی می‌توانید در همان ابتدای سفرتان گردش کوتاهی در مسیرهای آبی شهر داشته باشید و مجموع شهر را به‌طور مختصر ببینید. یکی از مسیرهای آبی خوش‌منظره‌ای که حتما توصیه می‌شود، یورگوردزبرانزکانالِن در مجاورت یورگوردِن است که در سال ۱۸۲۵ در دوران سلطنت چارلز چهاردهم ساخته شد. در مسیر این کانال می‌توانید دورنمای بسیاری از بناهای معروف شهر را ببینید و از تماشای منظره‌ی شهر لذت ببرید.

موزه‌ی هالویل (Hallwyl Museum)

در دهه‌ی ۱۸۹۰ کُنت والتر فون هالوین و همسرش کُنتِس ویلهِلمینا تصمیم به احداث این عمارت گرفتند و آیزاک گوستاف کلاسون مشهور عهده‌دار ساخت آن شد. این عمارت در مرکز استکهلم و در مقابل پارک بِرزِلی قرار دارد و به‌سبک رنسانس ایتالیایی ساخته شده است و یکی از برترین دیدنی‌های استکهلم به‌شمار می‌رود. شاید اکنون خیلی قدیمی به‌نظر برسد، اما عمارت هالویل در زمان خودش دارای امکانات پیشرفته‌ای همچون تلفن، لوله‌کشی، سیستم گرمایش مرکزی و برق بود. کُنتِس ویلهِلمینا علاقه‌ی ویژه‌ای به جمع‌آوری آثار هنری داشت و ۱۰ سال پیش از مرگش این کاخ را با کلکسیون‌هایش به دولت سوئد اهدا کرد. تابستان‌ها همچنین در محوطه‌ی این کاخ کنسرت‌های موسیقی برگزار می‌شوند.

کتابخانه‌ی عمومی استکهلم (Stockholm Public Library)

کتابخانه‌ی عمومی استکهلم بهشت کتاب‌دوست‌هاست و یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان و ازجمله جاهای دیدنی استکهلم به‌شمار می‌رود. زمانی که این کتابخانه در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد، توانست رابطه‌ی مردم شهر با کتاب و کتاب‌خوانی را تغییر بدهد. این کتابخانه را گونار آسپلوند طراحی کرده است و به‌عنوان یکی از عالی‌ترین نمونه‌های معماری جنبش کلاسیک سوئد شناخته می‌شود. سالن وسیع این کتابخانه با انبوهی از کتاب‌های کوچک و بزرگ پر شده است و برای نخستین بار بازدیدکنندگان می‌توانند کتاب‌های دلخواه‌شان را به‌تنهایی و بدون کمک کتابدارها جست‌وجو کنند. ورودی این کتابخانه رایگان است و کتاب‌های زیادی هم به زبان انگلیسی دارد.

نورمالم (Norrmalm)

نورمالم منطقه‌ی معروفی در مرکز استکهلم است که به‌اسم سیتی نیز شناخته می‌شود. این منطقه که یکی از جاهای دیدنی استکهلم هم به‌شمار می‌رود، در دهه‌ی ۱۹۹۰ نوسازی شد و از آن زمان قلب پرهیاهوی شهر است. در اینجا می‌توانید به مجموعه‌ی متنوعی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید دسترسی داشته باشید. به خیابان دروتنینگگاتان هم که پر از بوتیک‌های برند است حتما سری بزنید. در این منطقه از شهر، بیشتر با استکهلم مدرن مواجه خواهید شد و می‌توانید خودتان را در شلوغی‌های مرکز شهر سرگرم کنید.

رویال پارک ملی شهر (Royal National City Park)

گردش، یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر فرهنگ سوئدی است. رویال پارک (Royal National City Park)، فضای سبزی به طول ۱۰ کیلومتر است که در استکهلم پیچ و تاب می‌خورد. اینجا اولین پارک ملی شهری در جهان بوده و جمعیت گردشگران و اهالی شهر در آن مشغول پرسه زدن هستند. در بیشه‌های آن می‌توان گوزن شمالی، روباه، پرندگان نادر و زیبایی‌های بسیار دیگری را تماشا کرد. موزه‌ها، قلعه‌ها، تئاترها، هتل‌ها، امکانات ورزشی و خانه‌های تاریخی از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند. عاشقان طبیعت از کاوش روح‌بخشی که در میان درختان بلوط چند صد ساله، دریاچه‌ها، رودها، تپه‌ها و نقطه‌های مخصوص شنا خواهند داشت قطعاً نهایت لذت را می‌برند. وقتی در میان این پارک هستید واقعاً سخت است که باور کنید این فضای سبز و فوق‌العاده در وسط پایتخت قرار دارد.

کونگ‌اِسترادگاردِن (Kungsträdgården)

پارک کونگ‌اِسترادگاردِن واقع در پشت کاخ سلطنتی استکهلم در چهار فصل سال دیدنی است، اما در ماه آوریل، هنگامی که درختان گیلاس این پارک شکوفه می‌زنند دیدنی‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. این پارک هر سال میزبان فستیوال شکوفه‌های گیلاس است و زمستان‌ها نیز به پیست اسکیت مجهز می‌شود. یک زمین شطرنج هم در این پارک وجود دارد که در آن می‌توانید بازی شطرنج را با حس‌وحال متفاوتی انجام بدهید.

کافه‌ها

فیکا در فرهنگ سوئدی یعنی استراحت به‌صرف قهوه که معمولا با گپ‌زدن همراه است. پس در سوئد فیکاکردن (فیکا هم اسم است و هم فعل) یعنی چند دقیقه‌ای با کسی مثلا اعضای خانواده، دوست یا همکارتان قهوه بخورید و گپ‌ بزنید. البته فیکا قهوه‌‌نوشی خالی نیست، بلکه معمولا در کنارش نان دارچینی یا یک برش کیک سیب هم می‌خورند. شما هم اگر به سوئد سفر کردید، به‌راحتی می‌توانید این سنت را در یکی از کافه‌های شهر به‌جا بیاورید.

 

منبع۱

منبع۲

مطالب مرتبط با سوئد

نوامبر 7, 2019

استکهلم

راهنمای سفر به استکهلم سوئد استکهلم، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. فرقی نمی‌کند که چند بار به این شهر سفر کنید، هر بار، جاذبه‌ای دیدنی، […]

راهنمای سفر به شهر های مختلف

مارس 1, 2020

برنامه سفر به بارسلونا

برنامه سفر به بارسلونا اسپانیا بارسلونا یکی از محبوب ترین شهرهای اروپا برای بازدید کنندگان و همچنین یکی از شهرهای مورد علاقه ما ایرانیان است. از […]
فوریه 24, 2020

برنامه سفر به پاریس

برنامه سفر به پاریس فرانسه پاریس معروف به شهر عشاق است. شهری که با سفر کردن به آن میتوانید تجربه‌های به یادماندنی پیدا کنید. برای مسافرینی […]
فوریه 8, 2020

هنگ کنگ

راهنمای سفر به هنگ کنگ هُنگ کُنگ شهری است جزیره‌ای در جنوب چین، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. هنگ‌ کنگ […]
فوریه 8, 2020

بلاروس

راهنمای سفر به بلاروس بلاروس یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است. پایتخت […]
فوریه 5, 2020

اسلواکی

راهنمای سفر به اسلواکی کشور اسلواکی در اروپای مرکزی و در همسایگی لهستان از سمت شمال، اوکراین از شرق، مجارستان از جنوب و جمهوری چک و […]
فوریه 4, 2020

آلبانی

راهنمای سفر به آلبانی آلبانی کشوری است واقع در جنوب شرقی قاره آفریقا که از شمال غرب با مونته نگرو، از شمال شرق با کوزوو، از […]
فوریه 3, 2020

واتیکان

راهنمای سفر به واتیکان در گوشه‌ای از شهر رم، دولت شهری مستقل به اسم واتیکان قرار دارد. واتیکان کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است و یکی […]
فوریه 2, 2020

لیختن‌اشتاین

راهنمای سفر به لیختن‌اشتاین لیختن‌اشتاین سومین کشور کوچک در اروپا است. پایتخت آن شهر فادوتس است و بزرگ‌ترین شهر لیختن‌اشتاین، شان نام دارد. زبان رسمی لیختن‌اشتاین […]
فوریه 2, 2020

بلغارستان

راهنمای سفر به بلغارستان بلغارستان کشوری زیبا است که پیشینه‌ای تاریخی داشته و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا در آن قرار دارد. در کنار مکان‌های زیبا […]
فوریه 1, 2020

لیماسول

راهنمای سفر به لیماسول لیماسول زیباترین شهر ساحلی و بزگترین بندر قبرس است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی، بر سر راه سه قاره آسیا، اروپا […]

راهنمای خرید در شهرهای مختلف

آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در بارسلون

راهنمای خرید در بارسلونا اگر برای سفر به بارسلون برنامه‌ریزی می‌کنید و قصد دارید که در این سفر از مراکز خرید دیدن کنید و خرید کنید، بد […]
آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در آمستردام

راهنمای خرید در آمستردام آمستردام، پایتخت زیبای هلند، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اروپا است. با راهنمای خرید در آمستردام، همراه ما باشید. آمستردام یکی از […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در ایروان

راهنمای خرید در ایروان ارمنستان ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور ارمنستان و یکی از مقاصد گردشگری محبوب به خصوص در بین ایرانیان است. جاذبه‌های تاریخی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در مادرید

راهنمای خرید در مادرید خرید در مادرید، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است. دپارتمان استورها، بوتیک‌های شیک و اوت لت‌ها از مراکز خرید مهم این شهر هستند. […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در باکو

راهنمای خرید در باکو باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در ساحل غربی دریای خزر قرار دارد. این شهر یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه‌ی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در آنتالیا

راهنمای خرید در آنتالیا خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به خصوص در سفرهای خارجی است. از آنجایی که در شهرهای توریستی، مراکز خرید و […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در میلان

راهنمای خرید در میلان میلان دومین شهر پر جمعیت ایتالیا بعد از رم است. شهرت این شهر به خاطر این است که به عنوان پایتخت مد […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در استانبول

راهنمای خرید در استانبول استانبول، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. در این شهر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد در کنار جاذبه‌های مدرن و شهری قرار […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در بانکوک

راهنمای خرید در بانکوک خرید کردن در بانکوک تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. از مراکز خرید بزرگ، چند طبقه و مدرن گرفته تا بازارهای خیابانی شلوغ و پرسروصدا، […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در دبی

راهنمای خرید در دبی دبی به پایتخت خرید خاورمیانه مشهور است و بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ دارد که یکی از آنها، دبی مال، بزرگ‌ترین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما