۱۰ مکان رویایی برای سفر تابستانه
می 6, 2015
آشنایی با کشور زیبای بوتسوانا
می 9, 2015
نمایش همه

هزینه زندگی در هلند

حتما می‌دانید که هلند کشوری زیبا و سرسبز در شمال قاره اروپا است که با کشورهای آلمان و بلژیک مرز مشترک زمینی دارد و پایتخت این کشور شهر آمستردام می‌باشد. کشاورزی در هلندبه دلیل شرایط جغرافیایی به بهترین شکل رواج دارد به طوری که این کشور یکی از بزرگترین صادر کننده‌های گیاهان زینتی در جهان می باشد. اغلب هلندیها مسیحی هستند و زبان رسمی آن‌ها زبان هلندی است که شباهت زیادی به زبان آلمانی دارد و البته اکثریت مردم این کشور انگلیسی نیز متوجه می‌شوند. مساحت هلند در حدود ۴۲ هزار کیلومتر مربع است و جمعیت آن در حدود ۱۶٫۵ میلیون نفر  است.

هزینه زندگی در هلند علی رغم ارائه کیفیت یکسان برای غذا، مسکن، آب و برق و وسایل حمل و نقل عمومی، معمولاً از کشورهای واقع در اروپای غربی پایین تر است. میزان حقوق نسبت به کشورهای فرانسه، انگلستان، بلژیک یا آلمان کمی کمتر است و در عوض از کشورهایی مثل اسپانیا ، ایتالیا و پرتغال بیشتر می‌باشد.

تهیه مسکن در هلند دغدغه‌ اصلی برای مردم به ویژه مهاجران است. به دلیل تقاضای بالا و کمبود املاک اجاره ای با کیفیت، اکثر دانشجویان و افراد مجرد به صورت اشتراکی در یک خانه زندگی می‌کنند تا با این کار در هزینه‌های زندگی خود صرفه‌جویی کنند.

از طرف دیگر خورد و خوراک در این کشور نسبتا مقرون به صرفه است. به طور متوسط باید انتظار داشته باشید که برای ناهار در یک کافه یا رستوران متوسط بین ۵ تا ۸ یورو هزینه کنید. در ادامه این مطلب به بررسی جز به جز هزینه‌های زندگی در این کشور می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

هزینه های زندگی در هلند

 

هزینه مسکن در هلند

در چند سال گذشته قیمت املاک در هلند افزایش یافته و در نتیجه یافتن محل اقامت ارزان قیمت در شهرهای اصلی هلند نظیر آمستردام می‌تواند یک چالش برای مهاجرین باشد. شهر آمستردام به دلیل تقاضای بالای مردم، بالاترین میزان اجاره‌بها را در بین شهرهای هلند دارد که این میزان تا ۲۳۰۰ یورو هم می‌رسد. در نتیجه عموم مردم در شهرهای کوچکی که فاصله کمی با شهرهای اصلی دارند زندگی می‌کنند.

هزینه اجاره در شهر لاهه (Den Haag به هلندی) نسبت به آمستردام به مراتب ارزان تر است و قیمت آن در حدود ۹۰۰ تا ۱۷۵۰ یورو در ماه برای یک آپارتمان یک خوابه است. در سایر شهرهای مشهور هلند از جمله روتردام ، اوترخت ، آمستلوین و هارلم ، مهاجران می توانند انتظار اجاره کمتر را داشته باشند.

فرآیند خرید ملک برای یک فرد غیر هلندی کمی پیچیده است و برای اینکار حتما باید از یک مشاور انگلیسی زبان کمک بگیرید تا بتوانید به خانه دلخواه خود برسید. میانگین قیمت کلی یک خانه در هلند ۳۰۰،۰۰۰ یورو ( به اضافه هزینه مالیات و … ) است و این مبلغ در خود شهر آمستردام در حدود ۱۵۰٫۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد. 

میانگین هزینه های آب و برق برای یک خانه سه خوابه در هلند حدود ۲۵۰ یورو است و مردم باید حداقل ۱۵۰۰ یورو در سال برای قبض های اینچنینی در نظر بگیرند.

با قیمت‌هایی که در بالا گفته شد اکثریت مردم به ویژه مهاجرین توانایی خرید ملک را ندارند و در نتیجه با یک پیش پرداخت معقول ( اجاره یک یا دو ماه ) خانه مورد نظر خود را اجاره می‌کنند و ماه به ماه هزینه اقامت خود را پرداخت می‌کنند.

دانشجویانی در هلند تحصیل می‌کنند هم می‌توانند از طریق دانشگاه اقدام به دریافت خوابگاه با قیمت مناسب کنند که میانگین هزینه خوابگاه مناسب در ماه حدود ۳۰۰ تا ۴۵۰ یورو می‌باشد.

 

هزینه های آب، برق، گاز و… در هلند

گاز و برق در هلند نسبتاً گران است و هزینه ماهیانه زندگی افراد را در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ یورو افزایش می‌دهد. هزینه‌های قبوض آب سالانه حدود ۵۰ یورو است البته در صورتی که میزان مصرف شما با کنتور محاسبه شود! بدون کنتور آب، مبلغ قبض بر اساس تعداد ساکنان و نوع ملک محاسبه می شود که در مواردی به صرفه نیست. در هلند علاوه بر هزینه آب باید هزینه فاضلاب را هم پرداخت کنید که چیزی در حدود ۱۳۰ یورو در سال خواهد شد.

علاوه بر موارد بالا هزینه مالیات شهرداری هم باید در نظر بگیرید که برای یک خانه یک خوابه در شهر آمستردام حدود ۲۳۵ یورو است و برای یک خانه چند خوابه این مبلغ به ۳۱۳ یورو افزایش می‌یابد.

خوشبختانه تلویزیون دیدن در هلند هزینه ای ندارد اما تعداد کانال های رایگان خیلی کم است! اکثر شرکت های اینترنتی هلندی بسته‌هایی با قیمت ۲۵ تا ۵۰ یورو در ماه ارائه می دهند که شامل اینترنت، تلفن و تلویزیون است.

 

به هزینه‌های تفریحی ورزشی زیر نیز توجه کنید :
هزینه ماهانه ۱ بزرگسال برای باشگاه تناسب اندام :  ۲۹٫۷۱ یورو 
اجاره زمین تنیس (۱ ساعت آخر هفته) : ۲۰٫۲۶ یورو
سینما یا اکران بین المللی برای هر نفر : ۱۲٫۰۰ یورو

 

مطالب مرتبط با هلند

 

هزینه حمل و نقل در هلند

بهترین و اقتصادی‌ترین راه برای رفت و آمد در بیشتر شهرهای هلند حتی در شهرهایی مثل آمستردام دوچرخه سواری است. حمل و نقل عمومی شامل شبکه های تراموا، اتوبوس، مترو و قطار است. هزینه بلیط یک نفره برای تراموا، اتوبوس یا مترو در هلند ۳ یورو است. بلیط های ساعتی، روزانه هم برای استفاده از سرویس‌های حمل و نقل با قیمت های مناسب‌تر وجود دارند.

رایج ترین روش پرداخت هزینه حمل و نقل عمومی در سراسر هلند استفاده از کارت OV است. خرید خود کارت با اعتبار ۵ ساله ۷٫۵۰ یورو هزینه دارد و یک راه حل مقرون به صرفه تر از خرید بلیط های یکبار مصرف است. کارت های OV را می توان بصورت آنلاین، در ایستگاه ها و یا از دستگاه های فروش تهیه و شارژ کرد.

قیمت تاکسی در هلند مثل تمام دنیا بسیار بالاتر از حمل و نقل عمومی است. ارزان ترین تاکسی ها را میتوانید در شهر گرونینگن ببینید که قیمت برای شروع سفر حدود ۳ یورو و به ازای هر کیلومتر مبلغ ۲ یورو پرداخت می‌کنید. در آمستردام و لاهه باید برای شروع سفر ۳٫۵۰ یورو و ۲٫۱۰ یورو برای هر کیلومتر مسافت بپردازید. گرانترین نرخ تاکسی هم مربوط به شهر اوترخت است که نرخ شروع سفر ۷ یورو و هزینه مازاد برای هر کیلومتر ۲٫۰۵ یورو می‌باشد.

 

هزینه مواد غذایی در هلند

اگر به زرق و برق رستوران علاقه‌ای ندارید صرف غذا در هلند مقرون به صرفه است و تهیه غذاهای اصلی خیلی گران نیستند. سوپرمارکت های عمومی مانند آلبرت هایخن و دیرک ون دن بروک گزینه‌های مناسبی برای خرید مواد غذایی هستند. اگر غذاهای ارزان‌تری مدنظر شماست، باید به آلدی یا بازارهای خیابانی بروید که می توانید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. به عنوان یک قاعده کلی ، خانواده‌های خارج از کشور باید ماهیانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو برای خرید مواد غذایی اساسی بودجه در نظر بگیرند. یک وعده عصرانه استاندارد برای هر نفر در یک رستوران ارزان قیمت بین ۱۰ تا ۱۷ یورو و برای هر نفر در یک رستوران متوسط ​​حدود ۲۵ یورو هزینه دارد که البته باید انعام و مالیات را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید که معمولاً ۱۰٪ هستند.

برای نمونه به قیمت اغلام غذایی زیر توجه بفرمائید : 

یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت : ۱۵٫۰۰ یورو
McMeal در McDonalds (یا غذای رستوران‌های زنجیره‌ای مشابه) : ۸٫۰۰ یورو
کاپوچینو (معمولی) : ۲٫۸۸ یورو
کوکا / پپسی (بطری ۰٫۳۳ لیتری) : ۲٫۴۸ یورو 
آب (بطری ۰٫۳۳ لیتری) : ۱٫۹۷ یورو 
شیر (معمولی ۱ لیتر) : ۰٫۹۳ یورو
قرص نان سفید تازه (۵۰۰ گرم) : ۱٫۷۱ یورو 
برنج (سفید) ، (۱ کیلوگرم) : ۱٫۹۵ یورو 
تخم مرغ (۱۲ عدد) : ۲٫۱۲ یورو 
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) : ۱۰٫۸۱ یورو 
فیله مرغ (۱ کیلوگرم) : ۷٫۷۳ یورو 
گوشت گاو (۱ کیلوگرم) :۱۴٫۹۲ یورو
سیب (۱ کیلوگرم) : ۱٫۹۰ یورو
موز (۱ کیلوگرم) : ۱٫۴۸ یورو
پرتقال (۱ کیلوگرم) : ۱٫۳۲ یورو
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم) : ۲٫۰۵ یورو
سیب زمینی (۱ کیلوگرم) : ۱٫۳۲ یورو
پیاز (۱ کیلوگرم) : ۱٫۲۴ یورو
کاهو (۱ راس) : ۰٫۸۶ یورو
آب (بطری ۱٫۵ لیتری) : ۰٫۶۶ €
یک بسته سیگار (مارلبرو) : ۸٫۰۰ یورو

هزینه های بهداشت و درمان در هلند

سیستم بهداشت و درمان در هلند از کیفیت فوق العاده بالایی برخوردار است و از طریق یک طرح بیمه اجباری برای همگان قابل استفاده است. هزینه بسته پایه بیمه درمانی از حدود ۱۰۰ یورو در ماه شروع می شود که این بسته برای اکثر افراد مناسب است و تا حدودی شبیه به بیمه تامین اجتماعی در ایران است.

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند کاملا به انتخاب شما بستگی دارد. برای مثال مدارس دولتی کاملا رایگان هستند و برای دانشجویان اتحادیه اروپا، دانشگاه‌های هلند هزینه‌های مقرون به صرفه ای را در نظر گرفتند که از حدود ۲۰۶۰ یورو در سال شروع می شود و این مبلغ برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا بالاتر است. هزینه تحصیل در رشته MBA به طور میانگین سالانه ​​بین ۴۰،۰۰۰ تا ۵۰،۰۰۰ یورو می‌باشد. اداره مهاجرت و تابعیت هلند (IND) اعلام کرده است که دانشجویان برای تأمین هزینه های زندگی در هلند به همراه بیمه درمانی حداقل به ۱۰،۵۰۰ یورو در سال نیاز دارند. تمام شهرهای بزرگ هلند نیز دارای مدارس بین المللی هستند که کلاسهای دو زبانه و غالباً به زبان انگلیسی برگزار می کنند. هزینه های تحصیل به طور کلی بین ۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال است.

هزینه مراقبت از کودکان در هلند

برای ما ایرانیان این مورد خیلی معنا ندارد که کودک خود را برای نگهداری به دیگری بسپاریم اما شرایط زندگی در اروپا متفاوت است و در اکثر خانواده‌ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا از پس مخارج یک زندگی نرمال بر بیایند. پس والدین کودکان خود را جهت نگهداری در طول روز با هزینه ۷۵۰ یورو در ماه به مهد کودک ها می‌سپارند تا در زمان نبود آن‌ها کودکان به مشکلی بر نخورند. جالب است بدانید این مبلغ برای فرزند دوم به بعد با تخفیف ویژه‌ ای همراه خواهد بود.

انتخاب دیگری نیز وجود دارد که شما فرزندان خود را به مادری میسپارید که وی علاوه بر نگهداری از فرزند خود از فرزندان شما هم نگهداری می‌کند و به ازای هر ساعت حدود ۶ تا ۱۲ یورو هزینه از شما می‌گیرد.

 

هزینه های مالیات در هلند

هلند برای افراد با درآمد بالا از لحاظ مالیات خوش‌آیند نیست زیرا بالاترین مالیات در جهان را برای این افراد معیین کرده است. اما در مقابل تخفیفاتی برای افراد کم درآمد هم قائل شده است. با این وجود شما در ماه باید مقدار زیادی از حقوق خود را به دولت جهت مالیات بر درآمد پرداخت کنید که خیلی جالب نیست!

هزینه های تأمین اجتماعی و بازنشستگی در هلند

موارد تأمین اجتماعی در هلند و حقوق بازنشستگی مستقیماً از حقوق شما کسر می شود که نسبت به شغل و درآمد و گروه شغلی شما متفاوت است که این مبالغ صرف بیمه بیکاری و مستمری بگیران و مواردی از این قبیل پرداخت می‌شود. در سال ۲۰۱۹، حداکثر کسورات ۴۶٫۶۱٪ از حقوق سالانه افراد است که ۱۸٫۹۶٪ آن توسط کارفرمایان پرداخت شده است!

 

در پایان و با توجه به موارد ذکر شده در بالا به این نتیجه می‌رسیم که کشور هلند برای زندگی مناسب است به شرطی که از حداقل درآمد برخوردار باشیم که این مورد هم مستلزم دارا بودن تخصص یا مهارتی است که در این کشور مورد نیاز باشد. همچنین به این موضوع هم باید توجه کرد در هلند و اکثر کشورهای اروپایی اکثریت مردم به سختی کار می‌کنند تا از پس هزینه‌های زندگی و رفاهی خود بر بیایند و شاید با شغل‌های عادی نتوان پولی را پس انداز کرد چون هرچقدر درآمد شما بالاتر رود باید مالیات بیشتری را پرداخت کنید که در عوض خدمات رفاهی و درمانی را از دولت دریافت کنید. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

منبع ۱ 

منبع ۲

 

 

5 دیدگاه ها

  1. مهدی گفت:

    باسلام
    ممنونم از اطلاعات خوبتون میخاستم بدونم این اطلاعات درج شده و قیمتهای ذکر شده آیا به روز میباشد ؟

  2. مهدی گفت:

    باسلام
    ممنونم از اطلاعات خوبتون میخاستم بدونم این اطلاعات درج شده و قیمتهای ذکر شده آیا به روز میباشد ؟

  3. ادمین سایت گفت:

    وقت بخیر
    برای موارد تحصیلی لطفا به مراکز اعزام دانشجو مراجعه بفرمائید.
    سپاس فراوان

  4. ادمین سایت گفت:

    سلام و وقت بخیر
    خیر متاسفانه دوست عزیز
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما