جاذبه‌های گردشگری آلمان
نوامبر 3, 2019
جاذبه‌های گردشگری استکهلم
نوامبر 7, 2019
نمایش همه

جاذبه‌های گردشگری سوئد

کشور سوئد را در دنیا با موارد متعددی از جمله اتومبیل های Saab و Volvo، گروه موسیقی ABBA، ترشی شاه ماهی و فروشگاه های بزرگ IKEA می شناسند. این کشور همچنین به خاطر داشتن مناظر خیره کننده، دهکده های ماهیگیری زیبا، سرزمین گوزن های شمالی و آفتاب تابستانی بی پایان خود معروف است. سوئد پر از ساختمان های رنگارنگ چوبی، کلبه های سنتی، قلعه ها و کلیساهای سنگی و برخی از نوآورانه ترین آثار معماری معاصر می باشد.

همه ساله سوئد در سنجش کیفیت زندگی، مساوات و شادی رتبه‌ی بالایی دارید و به همین دلیل تبدیل به مکانی منحصر به فرد برای زندگی شده است. همچنین این کشور به دلیل مناظر طبیعی مهیج، رشد فرهنگ خوراک شناسی و شهرهای زیبای متعلق به قرون وسطایش، مقصدی عالی برای مسافران است.

ویزا

برای سفر به سوئد باید حتما ویزای شینگن دریافت نمود:

 

پارک ملی زیردریایی کوسترهیوت (Kosterhavet)

‏کشور سوئد دارای خطوط ساحلی متعددی می باشد و در این موضوع شکی نیست، اما بهترین مکان برای مشاهده ی خط دریایی در شرایط محافظت شده پارک ملی Kosterhavet می باشد. این پارک که با نروژ هم مرز است اولین پارک ملی دریایی سوئد محسوب می شود. با داشتن ۶۰۰۰ گونه از زندگی دریایی، این پارک خانه ی گونه های متعددی است که در هیچ نقطه ی دیگری از سوئد یافت نمی شوند. این پارک در مرکز دریا و سواحل جزایر Koster واقع شده است. صخره های مرجانی این پارک، آن را به مکانی محبوب برای غواصان تبدیل کرده است. ضمن اینکه افرادی که به خشکی علاقمندند نیز می توانند از دهکده های ماهیگیری فریبنده لذت ببرند.‏

مارسترند Marstrand

مارسترند شهری منسوب به سال ۱۲۰۰ میلادی، برای دو چیز شناخته شده است: قایقرانی و یک قلعه ی قدیمی. این اجتماع ساحلی روی جزیره ای در غرب سوئد واقع شده و میزبان جام بازی سالانه ی سوئد (یک رقابت مهم قایقرانی) می باشد. مارسترند همچنین خانه ی قلعه ی قرن هفدهمی کارلستن Carlsten است، قلعه ی باشکوه سنگی که نگهبانی از شهر را به عهده دارد. شما می توانید برای بازدید از این شهر، عازم سفری یک روزه از گوتنبرگ Gothenburg شوید. جالب است بدانید افرادی که از این شهر بازدید کرده اند آنرا با عبارت Kodak moment توصیف کرده اند، بنابراین آماده باشید که در سفر به مارسترند عکس های زیادی از ساختمان های تاریخی تزئین شده و رنگی این شهر که با خیابان های سنگفرش احاطه شده اند بگیرید. ضمن اینکه بازدید از موزه ی هنری Strandverket ، فانوس دریایی بازسازی شده ی Pater Noster و مسیرهای کوهنوردی زیبای این منطقه را نیز از دست ندهید.

مالمو Malmo

قدیمی و جدید در کنار هم شاید بهترین توصیف برای مالمو باشد. مالمو شهر تاریخی قرون وسطایی با چشم اندازی از ساختمان های مدرن و معاصر است. مالمو به عنوان سومین شهر بزرگ سوئد دارای شهر قدیمی (Gamla Stoden) حیرت آوری با سه میدان اصلی به نام های Stortoget، Lilla Torg و Gustav Adolfs Torg است. شهر قدیمی جایی است که شما می توانید از قلعه ی Malmohus Slott بازدید کنید. این شهر چند فرهنگی با ۱۵۰ قومیت مختلف، از طریق پل Oresund به دانمارک متصل است. یکی از جاذبه های جدید مالمو Turning Torso است. این ساختمان یک شاهکار معماری است که بیش از ۱۹۰ متر در آسمان پیچ و قوس می خورد که همین موضوع باعث شده که در سوئد بیشترین صحبت ها در مورد آن شده باشد.

ایستد Ystad

ایستد شهری ساحلی در جنوب سوئد است که کارآگاهان و طرفداران راز و رمز جنایت ها را به خود جلب می کند. در این مورد می توان به نویسنده ای به نام Henning Mankell اشاره نمود که رمان کارآگاه Kurt Wallender را در این شهر و نواحی اطراف آن تصویر می کند. در کتاب او می توانید ساختمان های مهمی از جمله صومعه ی Greyfriars (یکی از بهترین صومعه های قرون وسطایی حفاظت شده ی سوئد) و کلیسای مریم مقدس (یک کلیسای بزرگ قرون وسطایی) را بیابید که هر دو جز آثار باشکوه معماری گوتیک هنسا Gothic Hansa هستند. با پیاده روی در خیابان های سنگفرش ایستد نیز می توانید مناظر زیبای ساختمان های رنگی نیمه چوبی را مشاهده کنید. بهتر است قدم زدن در راستای سواحل زیبای ماسه ای ایستد را نیز از دست ندهید. در شرق ایستد یادمان سنگی Ales Stenar قرار گرفته که از ۵۹ سنگ بزرگ تشکیل شده که در نهایت به شکل یک کشتی درآمده اند.

مجمع الجزایر استکهلم Stockholm archipelago

اگر شما به جزیره گردی علاقمند هستید، مجمع الجزایر استکهلم می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. واضح است که شما زمان کافی برای بازدید از تمام این ۳۰۰۰۰ جزیره را نخواهید داشت؛ البته دقت کنید که حتی تخته سنگ های بزرگی که از دل دریا بیرون زده اند نیز در این شمارش حساب شده اند! بعضی از جزایر دست نخورده خانه حیوانات وحشی هستند و مکانی مناسب برای پیاده روی یا قایق رانی به شمار می‌روند. کشتی ها فقط به نقاط اصلی این منطقه سرویس می دهند و این سفر هیجان انگیز با ۱۰ دقیقه قایق سواری از استکهلم آغاز می شود. از قلعه ی منسوب به جنگ جهانی اول در Starofortet یا Vaxholm پایتخت این مجمع الجزایر با ساختمان های زیبا و تاریخ صید شاه ماهی دیدن کنید. همچنین شما می توانید در نزدیک ترین اسپای نزدیک به استکهلم به نام ناکا Nacka که قابل دسترسی با ماشین نیز هست، به استراحت بپردازید.

جوگاردن (Djurgården)

جوگاردن جزیره ای است که کمی از مرکز استکهلم دورتر است. این پارک جزیره‌ای با مکانهای سبز، موزه ها و دیگر گزینه های تفریحی پرشده است. در آبریز جوگاردانسبران (Djurgårdsbrunncanal)  قدم بزنید و یا از چند تا از بهترین جاذبه‌های توریستی مانند موزه آبا (The Abba Museum)، موزه اتنوگرافی (The Museum of Ethnography)، موزه وسا (The Vasa Museum)، موزه و باغ وحش روباز، پارک تفریحی و دیگر امکانات استکهلم لذت ببرید. این جزیره همچنین برای کسانی که اهل خوردن غذاهای خوشمزه هستند و آنهایی که نیازمند فیکا (اصطلاحی سوئدی برای زمان قهوه) می‌باشند، تعداد بسیار زیادی از رستورانها وکافه‌ها را پیشنهاد میکند. اگرچه، این جزیره بسیار کوچک است، ولی چیزهای زیادی برای مشغول کردن مسافران دارد و توریست‌ها به راحتی میتوانند یک روز کامل را در آنجا بگذرانند.

آپسالا Uppsala

آپسالا شهری منسوب به قرن دوازدهم است که در ۷۰ کیلومتری شمال استکهلم واقع شده و مرکز مذهبی سوئد به شمار می رود. قبل از مسیحیت، آپسالا به خاطر بت های خدایان نورس شناخته شده بود. کلیسای جامعه آپسالا، مقر اسقف اعظم سوئد، بزرگترین کلیسای جامع اسکاندیناوی محسوب می شود. تحصیلات نیز در اینجا بسیار حائز اهمیت است. دانشگاه آپسالا که در سال ۱۴۷۷ بنیان گذارده شده، یکی از قدیمی ترین کالج های اسکاندیناوی به شمار می رود. رودخانه ی Fyris از میان آپسالا می گذرد و بخش های قرون وسطایی شهر در قسمت غربی رودخانه قرار گرفته اند. قلعه و کلیسای جامع آپسالا خط آسمان این شهر را زیر سلطه ی خود دارند. گیاه شناس قرن هجدهمی Carl Linnaeus در آپسالا می زیسته، بنابراین حتما از باغ گیاه شناسی کنار قلعه نیز بازدید کنید.

لاپ لند سوئد Swedish Lapland

اگر شما به دنبال ماجراجویی در سرزمین های رام نشده هستید، باید از لاپ لند سوئد دیدن کنید. این منطقه در شمالی ترین نقطه زیر دایره ی قطبی واقع شده جایی که تابستان ها در کل شبانه روز می درخشد. لاپ لند مناسب قایقرانان، کوهنوردان و عاشقان طبیعت وحشی است. این سرزمین ساکنانی بومی به نام سامی Sami دارد، کسانی که در جنگل های عظیم و تندراهای بی ثمر زندگی می کنند. یک راه خوب برای تجربه ی این منطقه، رانندگی مسافتی به طول ۳۵۹ کیلومتر از مرکز قایقرانی در استورمساند تا ترمینوس در ویلهلمینا از طریق Fatmomakke می باشد، جایی که در آن می توانید کلبه های چوبی سنتی را مشاهده کنید. بازدیدکنندگان زمستانی می توانند در Jokkmokk، مرکز زندگی سامی، پوست گوزن شمالی بخرند.

 

 

جاکموک (Jokkmokk)

جاکموک شهری رویایی در لاپلند، ایالت شمالی سوئد است که میتوانید در آنجا مسابقه گوزن‌ های شمالی را تماشا کنید، بازار زمستانی را ببینید و درباره گروهی محلی به نام “سامی” اطلاعات بدست بیاورید. بازار جاکموک بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و هر سال در فوریه شروع به کار می‌کند. با وجود ارتفاع برف و دماهای دو رقمی زیر خط انجماد، بازار سنتی فرهنگ سامی را جشن می‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم که در این مکان از خوراک‌ های محلی بخورید، به گوزن های شمالی غذا بدهید و رقص محلی را در بازار تماشا کنید. همچنین به موزه آجته (Ájtte Museum) که فرهنگ عمیق سامی را نمایش می‌دهد، بروید. جاکموک نقطه اصلی برای دسترسی به ۴ پارک ملی در منطقه میراث جهانی لاپونیا است. در این شهر، انتظار دیدن روزهای تمام نشدنی تابستان یا تاریکی طولانی در زمستان را داشته باشید،  زیرا شهر در بالای مدار قطب شمال واقع شده است.

 

پارک ملی آبیسکو (Abisko)

پارک ملی آبیسکو که در شمال لاپلند (Lapland)  واقع شده است، مکان اصلی برای برپا کردن اردوگاه و کاوش درباره شفق قطبی است. همچنین، ایستگاه آسمان سپیده دم (Aurora Sky Station on Mount) در کوه نولجا (Nuolja) ، کوهی که ۹۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در منطقه ای خیلی سیاه قرار دارد و یکی از بهترین مناظر دیدنی دنیاست. در تابستان، توریست ها میتوانند در جنگل ها به پیاده روی بپردازند، در میان ترولسجون (Trollsjön) که تمیزترین دریاچه در سوئد است، راه بروند و غارنوردی کنند. حتی در زمستان هم مسافران میتوانند از زیبایی‌های طبیعت بهره ببرند و مثلاً، امکان اسکی در این منطقه وجود دارد. مکتشفان جاه طلب میتوانند سورتمه سگها را امتحان کنند و یا مکانی برای گرفتن ماهی یخی پیدا کنند. پیشنهاد می‌کنیم، شب را در ایستگاه کوه آبیسکو که یک خانه کوهستانی است که از یک قرن پیش مورد استفاده قرار گرفته، بگذرانید.

گوتنبرگ Gothenburg

گوتنبرگ در سواحل غربی سوئد واقع شده و با پارک هایی در سایزهای مختلف لکه لکه شده است. بسیاری از این پارک ها منسوب به قرن نوزدهم هستند که از میان آنها می توان به پارک Kungsparken اشاره نمود که در حقیقت دور کانالی شکل گرفته که بصورت حلقه ای مرکز شهر را احاطه نموده است. اگر شما عاشق شهربازی هستید می توانید به لیزبرگ liseberg بروید که نسبت به سایر شهربازی های اسکاندیناوی بیشترین سواری ها را دارد. گوتنبرگ به عنوان بزرگترین شهر بندری اسکاندیناوی، دارای بزرگترین جشنواره ی فیلم منطقه و همچنین جشنواره های متعدد موسیقی نیز در طول سال می باشد. اگر گرسنه هستید هاگا بوله Haga bulle را امتحان کنید. هاگا بوله یک رول دارچینی بزرگ در منطقه ی هاگا است که به داشتن خانه های چوبی زیبا مشهور می باشد.

گوتلند Gotland

گوتلند به عنوان بزرگترین جزیره ی سوئد، به طور کامل با دریای بالتیک احاطه شده و به همین دلیل ممکن است فکر کنید که ماهیگیری مهم ترین صنعت آن است. اما اشتباه فکر می کنید چرا که کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات جز برترین صنایع گوتلند هستند. این جزیره یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری سوئد می باشد. افرادی که به دنبال خورشید هستند اینجا را دوست دارند زیرا در طول سال این مکان بیش از هر جای دیگری در سوئد آفتاب دارد. ویزبی Visby به عنوان تنها شهر این جزیره که “مروارید دریای بالتیک” نامیده می شود، شهری محصور میان دیوار است که بیشتر منظر شهری و ساختمان های قدیمی خود را حفظ کرده است. روی این جزیره همچنین حدود ۱۰۰ کلیسای قرون وسطایی که بیشتر آنها قبل از قرن ۱۲ ساخته شده‌اند واقع شده است.

اسکانه

اسکانه که در منطقه جنوبی سوئد واقع شده است، شهری است که بر روی حاصل خیزترین خاک دنیا قرار گرفته است. زمینهای زراعی زیبا، جنگلها و دریاچه‌ها این مکان را زینت داده‌اند و تقریبا ۳۰۰ قلعه و باغ متعلق به قرون ۱۲ تا ۱۹ در آن قرار دارند. کشت زارهای محصولات کشاورزی، گلهای بی‌پایان دشت‌ها، افق گسترده و سواحل آرام این شهر بسیار وسوسه انگیز هستند. رستورانهای محلی نیز در این شهر سبزیجات و میوه‌های تازه کشت شد، گوشت غاز، مارماهی، قارچ و مارچوبه را به عنوان غذاهایی لذیذ سرو می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که بعد از صرف غذا ، گردشی در قلعه سوفیرو (Sofiero Castle) و پیاده ‌روی در اسکانلدن تریل (Skåneleden Trail)  داشته باشید و به سفری ۱۰۰۰ کیلومتری در حومه شرقی شهر بپردازید و یا در مکان هایی که مجهز به تابلوهای راهنما هستند، دوچرخه سواری کنید.

آر (Åre)

دامنه های اسکی در شهر آر دارای امتیاز بالایی در جهان هستند. این شهر دارای طیف وسیعی از رستوران‌ها و مراکز خرید است و گزینه‌های تفریحی دیگری نیز در آن وجود دارند و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری سوئد می ‌باشد، اما بیشتر توریست ها به دلیل شرایط مناسب اسکی به آنجا سفر میکنند. گفتنی است؛ آرسکوتان (Åreskutan) عمودی ترین نقطه شمال اروپاست و در طول ماههای تاریک زمستان، مسافران می‌توانند از سفر در شب های روشن لذت ببرند و همچنین نگاهی مختصر به شفق شمالی بیاندازند. برای آنهایی که دنبال ماجراجویی بیشتری هستند نیز سیاحتی اکتشافی در برف که چند روز یا چند ساعت به طول می‌انجامد، پیشنهاد می‌شود.

آبریز گوتا The Göta Canal

کانال گوتا، راه آبی ۱۹۰ کیلومتری که در قرن ۱۹ ساخته شده است را میتوان بهترین شاهکار مهندسی سوئد نامید. این آبریز، استکهلم را که در شمال سوئد قرار دارد به گوتنبرگ در جنوب غربی این کشور متصل میکند. همراه این آبریز ۴۷ پل و ۵۸ سد متحرک قرار دارد. در این کانال می‌توان از سواری آرام ‌بخش در کشتی مسافربری لذت برد و یا قایقی اجاره کرد و تور گردشگری خود را اداره نمود. افرادی که قایقرانی بلد نیستند و یا دنبال راهی ارزانتر برای دیدن مناطق بومی بی نظیر این کانال هستند، می‌توانند از دوچرخه ‌های همراه با راهنما برای منطقه آبریز استفاده کنند.  مهم اینکه؛ ان آبریز از ماه می تا سپتامر آماده پذیرایی از توریست ها است.

سیگتونا (Sigtuna)

پیشنهاد می‌کنیم که تفرجی تاریخی در سیگتونا که قدیمی ترین شهر سوئد است، داشته باشید. سیگتونا، شهری باصفا است که در دریاچه مالارن دراوپلاند (Lake Mälaren in Uppland) در شمال استکهلم واقع شده و در زمان وایکینگ ها حدود سال ۹۸۰ بعد از میلاد مسیح کشف شد. این شهر با وجود اندازه کوچکش، به دلیل اهمیت تاریخی‌ که دارد  هنوز هم شهری پذیرفته شده در میان توریست‌ها به شمار می‌رود. مرکز این شهر قرون وسطایی با مغازه‌های هنری، رستورانهای محلی، کافه های فریبنده و مغازه های لباس ‌فروشی پر شده است. گردش در کلیساهای قرون وسطایی، خرابه ها و سنگ های طلسم شده اطراف این شهر را فراموش نکنید. کلیسای مریم مقدس ساختمانی آجری است که به سبک معماری گوتیک ساخته شده است و مکانی مناسب برای شروع سفرتان در این شهر به شمار می‌رود.

 استکهلم Stockholm‎‏‎‎

استکهلم شهر زیبایی است که بر ۱۴ جزیره قرار گرفته و به عنوان پایتخت سوئد و بزرگترین شهر اسکاندیناوی از اهمیت بالایی برخوردار است. این شهر در قرن سیزدهم پایه گذاری شده و هر سال مراسم اهدای جایزه نوبل در آن برگزار می شود. موزه ی واسا Vasa به یک کشتی جنگی قرن هفدهمی اختصاص داده شده که در اولین سفر دریایی خود غرق شده است؛ این موزه پربازدیدترین موزه ی اسکاندیناوی می باشد. بازدید از استکهلم نسبت به سایر شهرهای اسکاندیناوی مقرون به صرفه تر است. در این شهر امکان بازدید از ۱۵ موزه بصورت رایگان وجود دارد که از آن جمله می توان به موزه تاریخ سوئد، موزه قرون وسطی، زرادخانه ی سلطنتی و قلعه ی Skokloster اشاره نمود. همچنین بازدید از کاخ سلطنتی، موزه هنرهای مدرن و تالار شهر را نیز هرگز از دست ندهید.

 

منبع۱

منبع۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما