هزینه های زندگی در انگلستان و لندن
می 17, 2015
هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
می 24, 2015
نمایش همه

آشنایی با کشور لیتوانی

جمھوری لیتوانی بزرگترین و جنوبی ترین کشور در میان سه جمھوری حوزه بالتیک در اروپاست که ھمانند ھمسایگانش پس از فروپاشی اتحاد جماھیر شوروی در دھه ۹۰ تشکیل شد.
لیتوانی از شمال با لتونی، از جنوب شرقی با بلاروس و از جنوب غربی با لھستان و روسیه ھمسایه است. در غرب این کشور دریای بالتیک قرار دارد.
در قرن چھاردھم میلادی لیتوانی وسیع ترین کشور اروپا بود و شامل کشورھای امروزی بلاروس، اوکراین، بخشی از لھستان، لتونی و بخشی از روسیه می‌شد.
این کشور در سال ۲۰۰۷ به پیمان شنگن پیوست. ھمچنین این کشور عضو اتحادیه اروپا است.
شهرهای مهم لیتوانی کاوناس (مرکز دانشگاهی)، کلایپدا (بندر مهم تجاری)، شاولیای، پانه وژیس، ماریامپوله و آلیتوس و پایتخت آن ویلینیوس است. ویلنیوس به فراخور هزاره نام‌گذاری‌اش، به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا در آن سال شناخته شد.


نکته :

اخذ ویزای شینگن تضمینی برای سفر به کشور لیتوانی را به ما بسپارید.


جمعیت

جمعیت این کشور سه میلیون و ششصد هزار نفر است. زبان رسمی این کشور لیتوانیایی است که ۸۲ درصد از مردم به آن سخن می‌گویند اما زبان‌هایی چون روسی و لهستانی هم در میان گروه‌هایی از مردم رایج است. پیش از سده شانزدهم که نخستین آثار ادبی به زبان لیتوانیایی منتشر شد، زبان نوشتاری اصلی در این منطقه لاتین بود و آثار زیادی به زبان لاتین در سرزمین لیتوانی نوشته می‌شد.

 

تحصیل

دانشگاه‌های لیتوانی از جمله دانشگاه‌های برتر اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند. تحصیل در دانشگاه‌های لیتوانی برای دانشجویان خارجی در اکثر رشته‌ها به زبان انگلیسی امکان پذیر است.

 

سواد

نزديك به ۱۰۰% مردم این کشور باسواد هستند.
مردم لیتوانی در میان پنچ کشور نخست اتحادیه اروپا قرار دارند که حداقل به دو زبان تسلط دارند، تمامی مردم این کشور باسواد هستند و اکثر جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی و مسلط به زبان انگلیسی هستند.

 

مذهب

مذهب مردم لیتوانی رومن‌های کاتــولیک ۷۹%، ارتودکس روسی ۱/۴%، پروتستان ۹/۱%، سایر ادیان ۵/۵% می‌باشد.

 

آب و هوا‌

آب و هوا در نقاط مختلف ليتواني متفاوت است. در مناطق غربي ملايم و معتدل است و در مناطق شرقي تنوع دمايي بسيار است.

 

حکومت

نوع حکومت لیتوانی جمهوری می‌باشد و واحد پول رایج این کشور در حال حاضر لیتاس می‌باشد.

 

سیاست در لیتوانی

حکومت لیتوانی جمهوری است. در این کشور رئیس جمھور رئیس حکومت است که با رای مستقیم مردم برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود. پست رئیس جمھوری بیشتر تشریفاتی است و رئیس جمھور مسئول سیاست‌ھای خارجی کشور است.
نخست وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد. او رئیس کابینه است. نخست وزیر را مجلس انتخاب می‌کند.
در حال حاضر گدیمیناس کرکیلاس این سمت را عھده دار است. او چھاردھمین نخست وزیر این کشور طی ۱۵ سال گذشته است.
مجلس لیتوانی ۱۴۱ کرسی دارد که برای دوره‌ای چھار ساله انتخاب می‌شوند.

 

اقتصاد در لیتوانی

امروزه لیتوانی یکی از بیشترین رشدھای اقتصادی را در جھان دارد و پیش بینی شده در سال ۲۰۱۲ میلادی بالاترین رشد اقتصادی در اتحادیه اروپا را به خود اختصاص دهد.
تولید ناخالص داخلی ۵۹/۵۹ میلیارد دلار است که در سال گذشته میلادی هشت درصد رشد داشته است.
یک میلیون و ۵۸۷ ھزار نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می‌دھند. نرخ بیکاری در این کشور ۲/۳ درصد است. ۴ درصد از مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در لیتوانی ۵/۴ درصد است.
محصولات صادراتی این کشور شامل مواد معدنی، منسوجات و پوشاک، ماشین آلات و تجھیزات، مواد شیمیایی، چوب و مواد غذایی است که به کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، استونی، لهستان، هلند، سوئد، انگلیس، آمریکا، دانمارک و فرانسه صادر می‌شود.
واردات این کشور شامل مواد معدنی، ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد شیمیایی، منسوجات و پوشاک و فلزات است که از کشورهای روسیه (۴/۵ درصد)، آلمان (۹/۱۴درصد)، لهستان (۹/۵ درصد) و لتونی (۴/۸ درصد) وارد می‌شود.

تقسیمات استانی

کشور لیتوانی به ده استان تقسیم شده است: استان کلایپدا، استان تلشای، استان تاوراگه، استان ماریامپوله، استان آلیتوس، استان کاوناس، استان ویلنیوس، استان اوتنا، استان پانه وژیس، استان شاولیای. پرجمعیت‌ترین استان نیز، استان ویلنیوس (پایتخت) می‌باشد.

 

نژادها

لیتوانیایی، روس، لهستانی، بلاروسی، اوکراینی از جمله نژادهای لیتوانی می‌باشد.

 

هزینه‌ھای تقریبی زندگی در لیتوانی (ماهیانه)

هزینه‌ھای کلی زندگی در لیتوانی برای هر نفر ۱۵۰۰ لیتاس می‌باشد.

  • خورد و خوراک: حدود ۲۰۰-۱۵۰ دلار
  • رفت و آمد: ۱۰۰ لیتاس
  • آب، برق، گاز (برای آپارتمان ۸۵ متری): ۲۵۰ الی۳۵۰ لیتاس
  • ورزش و تفریح: ۱۰۰الی۱۸۰ لیتاس
  • پوشاک: ۲۰۰ دلار
  • اجاره آپارتمان یک خوابه (در مرکز شهر): ۸۰۰ الی۱۵۰۰ لیتاس
  • اجاره آپارتمان یک خوابه (در خارج از شهر): ۳۵۰ الی ۴۵۰ لیتاس
  • اجاره آپارتمان سه خوابه (در مرکز شهر): ۱۰۰۰الی ۱۸۰۰ لیتاس
  • اجاره آپارتمان سه خوابه (در خارج از شهر):۶۵۰ الی ۱۲۰۰لیتاس

 

هزینه‌های معمولی زندگی در لیتوانی ماهیانه از ۵۰۰ تا ۸۰۰ یورو می‌باشد.

اینترنت و ارتباطات

شبکه‌های خصوصی رادیو و تلویزیونی در سال‌های اخیر به شدت در این کشور گسترش یافته‌اند و اکثر برنامه‌های تلویزیونی معروف جهانی از طریق شرکتهای خدمات دهنده کابلی قابل دریافت هستند.
لیتوانی بالاترین سرعت اینترنت در جهان را دارد، تمامی مناطق این کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند و در بسیاری از مراکز عمومی همچون فروشگاه‌های بزرگ، دانشگاه‌ها، مدارس و مرکز تفریحی و خدماتی اینترنت پرسرعت وایرلس رایگان برای استفاده عموم آزاد است.

لیتوانی رتبه نخست در جهان را در تعداد مشترکان تلفن همراه بر حسب جمعیت دارد، همچنین بالاترین سرعت دسترسی به اینترنت از آن این کشور در جهان است. در این کشور ۷۹۲ ھزار و ۴۰۰ خط تلفن ثابت و چھار میلیون و ۷۱۸ ھزار خط تلفن ھمراه وجود دارد.
همچنین تا کنون بیش ار ۱٫۵ میلیون نفر کاربر اینترنتی در این کشور کوچک اروپایی ثبت شده است.

امنیت بالای اجتماعی در کنار زیر ساختهای شهری و خدمات رفاهی با استانداردهای اتحادیه اروپا زمینه مهاجرت به این کشور را برای علاقه مندان فراهم کرده است.

 

علایق عمومی مردم

مردم لیتوانی سخت کوش بوده و پشتکار زیادی دارند و با توجه به علاقه زیاد به حفظ آثار تاریخی گذشته و موسیقی فولکلور،خواستار حفظ هویت تاریخی و احیای آن می‌باشند. مهمترین مشخصه لیتوانی را شاید بتوان ورزش بسکتبال دانست که از جایگاه بالایی در این کشور برخوردار است که سمبل آن هم تیم ورزشی معروف لیتوانی در دوره کمونیستی به نام تیم “ژالگیریس” می‌باشد. تماشا کردن تلویزیون یکی از سرگرمی‌های عموم مردم بوده که البته طبقه متوسط و ثروتمند نیز رفتن به کنسرت‌های موسیقی، تئاتر و سینما را در کنار ورزش‌های زمستانه بعنوان تفریح خود ترجیح می‌دهند. نسل جوان لیتوانی به زبان انگلیسی آشنایی بیشتری داشته و ارتباطات بیشتری با جهان خارج دارند.

 

طبیعت

طبیعت زیبا و وجود رودخانه‌ها و برکه‌های آب متعدد در این کشور، زیبایی خاصی به این کشور داده است و شاید به همین دلیل شعر و شاعری یکی از علایق مردم لیتوانی می‌باشد.

 

لیتوانی در یک نگاه

  • مساحت: ۶۵۲۰۰ کیلومتر مربع
  • جمعیت: ۳۵۷۵۴۳۹ نفر
  • پایتخت: ویلنیوس
  • واحد پول: لیتاس (هر یورو معادل ۳٫۴ لیتاس است)
  • دامنه اینترنتی:.lt
  • پیش شماره: +۳۷۰

 

لیتوانی جزء زیباترین کشورهاست و پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۰۹ می‌باشد.

 

منبع

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما