نكاتي جالب در مورد كشور آلمان
ژوئن 3, 2017
نکاتی جالب در مورد تورنتو
ژوئن 14, 2017
نمایش همه

حقایق جالب در مورد پراگ پایتخت جمهوری چک

شهر پراگ به عنوان پایتخت کشور جمهوری چک، از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در قاره‌ی سبز محسوب می‌شود. همراه ما باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

شهر پراگ که پایتخت کشور جمهوری چک به شمار می‌رود، از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود. سرزمینی قدیمی که در کناررودخانه‌ای خروشان و البته طویل قرار گرفته است و با توجه به جاذبه‌های فراوان تاریخی، طبیعی و فرهنگی، میزبان علاقه‌مندان بسیاری از سرتاسر جهان است.

با این مقدمه، به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر رفته‌ایم.

۱. طبق آثار و تحقیقات، تاریخ سکونت در نزدیکی رودخانه‌ی این منطقه که مکان امروزی شهر پراگ است، به قرن ۵ میلادی بازمی‌گردد.

۲. برای نام پراگ نظریه‌های متفاوتی مطرح است. نام شهر پراگ در زبان مردم چک، «پراها» (Praha) است. در یکی از نظریه‌ها، این نام به دلیل معنی آن در زبان محلی منطقه که به «کناره و ساحل» رودخانه اشاره دارد برمی‌گردد. در یکی دیگر از نظریه‌ها، پراها نام تپه‌ای است که در آن قلعه‌ی این شهر قرار دارد.

۳. ارتفاع شهر پراگ از سطح دریا به طور میانگین ۳۰۰ متر است.

۴. با برخورداری از زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا گرم، میانگین دما در روزهای سرد سال، صفر درجه و در روزهای گرم سال، ۱۹ درجه است.

۵. در سال ۱۹۹۳ بود که کشور «چک‌ اسلواکی» به دو کشور «جمهوری چک» و «اسلواکی» تقسیم شد و در پی آن شهر پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک مطرح شد.

۶. پراگ به عنوان پایتخت جمهوری چک، از جمعیتی ۱/۲ میلیون نفری بهره می‌برد.

۷. زبان اصلی مردم این شهر، زبان چکی است. در حالی که زبان‌های انگلیسی، آلمانی و روسی نیز بسیار تکلم می‌شوند.

۸. دین غالب مردم شهر پراگ، مسیحیت است. همچنین تعدادی از یهودیان نیز، در این شهر زندگی می‌کنند.

 

۹. نژاد مردم پراگ مانند کشور چک از دو نژاد «بوهم» (Bohemia) و «موراوی» (Moravia) تشکیل شده است که عموما در غرب و شرق این منطقه قرار دارند.

۱۰. ملیت‌های اوکراینی، اسلواکیایی و روسی بیشترین ساکنان غیر محلی این شهر را شامل می‌شوند.

۱۱. سالانه به طور میانگین، ۶ میلیون گردشگر از این شهر بازدید می‌کنند. این در حالی است که بیشتر این گردشگران، از کشورهای آلمان، آمریکا و انگلیس هستند.

۱۲. رودخانه‌ی «ولتاوا» (Vltava) با ۴۳۰ کیلومتر طول، بلندترین رودخانه‌ی جمهوری چک محسوب می‌شود که از شهر پراگ نیز می‌گذرد.

۱۳. یکی از اصلی‌ترین نمادهای پراگ، بنای ساعت نجومی آن است که در قسمت قدیمی شهر، واقع شده است. قدمت این ساعت به سال ۱۴۱۰ باز می‌گردد.

۱۴. طبق آمار کتاب گینس، پراگ میزبان بزرگ‌ترین قصر در جهان است. قصر پراگ که از قرن نهم پابرجا است، از بناها و باغ‌های متعددی تشکیل شده است.

۱۵. یکی از بناهای جالب این شهر در کنار رودخانه‌ی ولتاوا و نزدیک موزه‌ی هنر این شهر قرار دارد. شهرت این بنا که یک برج مخابراتی است، به دلیل وجود مجسمه‌های نوزادی است که در حال بالا رفتن از آن هستند!

۱۶. همان‌طور که عنوان شد، یکی از آثار هنری جالب و البته عجیب در این شهر قرار گرفته است. پس جای تعجب ندارد اگر بگوییم به طور کلی نمایشگاه‌های آثار هنری مدرن این شهر، بسیار عجیب و غریب هستند. با یک جست و جوی ساده در اینترنت، با خیل عظیمی از این آثار هنری عجیب، روبه‌رو خواهید شد.

۱۷. یکی دیگر از مواردی که شهرت این منطقه را به همراه دارد، تعداد زیاد چشمه‌های آب گرمی است که در آن پیدا می‌شود. چشمه‌های طبیعی که در اقصی نقاط این منطقه به وفور پیدا می‌شوند.

۱۸. پراگ شهری است که در گذشته بزرگ‌ترین سیستم پستی و انتقالی را در زیر زمین و با استفاده از لوله‌های هوا و پنوماتیکی داشته است. این سیستم که از سال ۱۸۸۹ در این شهر آغاز به کار کرد، به مرور زمان به ۵۵ کیلومتر لوله‌های انتقال، گسترش پیدا کرد. متاسفانه بخش‌های بسیاری از این سیستم در سال ۲۰۰۲ توسط سیلی که در این منطقه اتفاق افتاد، از بین رفت.

۱۹. متروی این شهر که در سال ۱۹۷۴ احداث شد، هم‌اکنون از سه خط و ۶۱ ایستگاه بهره می‌برد. از طرفی، در رفت و آمدهای مردم این شهر، تراموا نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید که پراگ اولین شهری است که در آن کتابی با موضوع زندگینامه‌ی موتزارت، موسیقیدان مشهوراتریشی، چاپ و منتشر شد.

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما