سفر با لوكس ترين قطارهاي دنيا
سپتامبر 1, 2017
شگفت انگیز ترین مرزهای مشترک در جهان
سپتامبر 20, 2017
نمایش همه

نا امن ترین هواپیماهای جهان

مشهور‌ترین هواپیما از خانواده‌ی بوئینگ ۷۳۷ که از سال ۱۹۸۸ در این صنعت فعالیت می‌کند و در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ فروند از این هواپیما در خطوط هوایی در حال استفاده است. بوئینگ جی تی و دی (JT&D) ۷۳۷ متعلق به شرکت آی تک ایر (I Tec Air) سال گذشته در قرقیزستان سقوط کرد. این حادثه دقیقا بعد از لغو کردن همکاری اتحادیه اروپا با این شرکت به دلیل امنیت فوق‌العاده پایین پرواز‌ها به اروپا رخ داد. چنین حوادثی به توضیح اینکه چرا این نوع هواپیما‌ها در بالای فهرست نا‌امن‌ترین هواپیما‌های جهان قرار گرفته‌اند، کمک می‌کند. هواپیما‌های قدیمی نسبت به هواپیما‌های جدید‌تر نیاز به مراقبت و تعمیرات بیشتری دارند. با این حال، این شرکت‌های هواپیمایی دارای منابع مالی کافی برای خدمات فنی و آموزش خلبانان نیستند. با استناد به اطلاعاتی که از بیمه‌ی آسن لندن در اختیار است، فهرستی از خطرناک‌ترین هواپیما‌ها بر اساس سقوط و میزان کشته‌شدگان، تهیه شده است. در این فهرست سقوط‌هایی که در رابطه با تروریسم بوده است، وجود ندارد.


برای ویزای شینگن با ما مشاوره کنید.


۱. بوئینگ ۷۳۷ JT8D

سال تولید: ۱۹۶۷-۱۹۸۸

اولین نسخه از بوئینگ ۷۳۷ به عنوان بد‌ترین هواپیما در جهان شناخته شده است. این هواپیما در هر ۵۰۰ ساعت پرواز یک سقوط مرگبار داشته است. هنوز هم حدود ۵۱۷ فروند از این مدل هواپیما در کشور‌های فقیر در حال پرواز است. این بوئینگ قدیمی در آگوست ۲۰۰۸ در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، سقوطی مرگبار داشت که در آن حادثه ۶۸ جان خود را از دست دادند.

۲. ۷۶-IL

سال تولید: ۱۹۷۴ تا به اکنون

این مدل هواپیما بیشتر در کشور‌های اتحاد شوروی سابق، اطراف خاورمیانه و آفریقا در حال فعالیت است. یکی از بزرگ‌ترین و بد‌ترین سقوط‌های این هواپیما در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد. سقوط این هواپیما در ایران و مربوط به سپاه پاسداران ایران بود که در آن حادثه ۲۷۵ نفر جان خود را از دست دادند.

۳. ۱۵۴-Tu

سال تولید: ۱۹۷۱ تا به اکنون

این مدل هواپیما نیز عمدتا در پارک‌‌های هوایی اتحاد جماهیر شوروی سابق وجود دارد و بیشتر برای پرواز‌های داخلی از آن استفاده می‌شود. از سال ۲۰۰۲، ۴ سقوط مربوط به این هواپیما در ایران اتفاق افتاده است. آخرین سقوط این هواپیما در ایران، در ۱۵ ژانویه همین امسال، در شرکت هواپیمایی کاسپین، از تهران به مقصد ایروان اتفاق افتاد و ۱۶۸ نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند.

۴. ایرباس ۳۱۰A

سال تولید: ۱۹۸۳-۱۹۹۸

با اینکه از یک شرکت سازنده‌ی هواپیمایی بزرگ است اما فعالیت آن متوقف شده است. اما در حال حاضر برخی از کشور‌های فقیر مانندپاکستان از آن در خطوط هوایی بین‌المللی استفاده می‌کنند. آخرین سقوط این هواپیما مربوط به هواپیمای مسافربری در یمن بود که در ۳۰ ژانویه همین امسال اتفاق افتاد. این هواپیما در حال رفتن به جزایر کومورو بود که در آب‌های آزاد سقوط کرد و ۱۵۳ سرنشین آن به جز یک دختر ۱۲، جان خود را از دست دادند.

۵. ام سی دانل داگلاس ۹-DC

سال تولید: ۱۹۸۲-۱۹۶۵

شرکت هواپیما‌سازی ام سی دانل داگلاس بعد از اینکه در سال ۱۹۹۷ با شرکت بوئینگ ادغام شد، فعالیت خود را به طور کامل متوقف کرد. اما این هواپیما که چندان جوان هم نیست، در شرکت هواپیمایی دلتا و چندین شرکت هواپیمایی کوچک در سراسر جهان در حال فعالیت و پرواز است. آخرین سقوط این هواپیما در ماه آوریل و در جمهوری کنگو اتفاق افتاد که ۴۴ نفر جان خود را از دست دادند.

۶. ۱۳۴-Tu

سال تولید: ۱۹۶۴-۱۹۸۶

تعداد زیادی از این هواپیما هنوز هم در شرکت‌های هوایی سوریه مورد استفاده قرار می‌گیرد. به محض اینکه این هواپیما نتوانست استانداردهای اروپا و غرب را بر‌طرف کند، به خطوط پروزا‌های داخلی فرستاده شد. بزرگ‌ترین سقوط این هواپیما در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد و ۴۴ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

۷. بوئینگ ۷۲۷

سال تولید: ۱۹۶۳-۱۹۸۴

بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر بوئینگ ۷۲۷ را با هواپیما‌های مدرن تعویض کرده‌اند. با این حال تعداد زیادی از این نوع هواپیما در آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از سقوط این هواپیما در کریسمس ۲۰۰۳ در جمهوری بنین آفریقا اتفاق افتاد و ۱۵۱ جان خود را از دست دادند.

۸. ام سی دانل داگلاس ۸۰-MD

سال تولید: ۱۹۸۰-۱۹۹۹

این مدل هواپیما، جایگزینی برای ۹-DC بود که اخیرا از خط تولید خارج شده است. اما هنوز هم در شرکت هواپیمایی دلتا در آمریکا و شرکت‌های هواپیمایی بزرگ در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آگوست ۲۰۰۸ یکی از هواپیما‌های این مدل که در اسپانیا فعالیت می‌کرد، هنگام پرواز از مادرید به جزایر قناری سقوط کرد و در این حادثه‌ی مرگبار، ۱۵۳ نفر جان خود را از دست دادند.

۹. ام سی دانل داگلاس ۱۰ –DC

سال تولید: ۱۹۷۱-۱۹۸۹

نوع نادری از هواپیما‌ها که با افزایش سن، امنیت آن نیز افزایش می‌یابد. آخرین سقوط این هواپیما که تعدادی نیز جان خود را از دست دادند، مربوط به سال ۱۹۹۹ بود که خطوط هوایی AOM سابق فرانسه در گواتمالا سقوط کرد. در حال حاضر این هواپیما عمدتا در خطوط حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. آخرین شرکت هواپیمایی که از این نوع هواپیما به صورت دائم استفاده می‌کند، بیمان بنگلادش است.

۱۰. ام سی دانل داگلاس ۱۱ –DC

سال تولید: ۱۹۹۰-۲۰۰۱

این مدل هواپیما از نظر مصرف سوخت و دیگر پارامتر‌ها، چندان موفق نبود. به هر حال شرکت‌های هواپیمایی Finnair و KLM هنوز هم در خطوط هوایی خود عمدتا برای حمل و نقل کالا از آن استفاده می‌کنند. آخرین بار این هواپیما در سال ۱۹۹۹ سقوط کرد. این هواپیما که خط هوایی چین در فعالیت بود، هنگام فرود در هنگ‌کنگ دچار آتش‌سوزی شد و سه نفر جان خود را از دست دادند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما