نا امن ترین هواپیماهای جهان را بشناسید
سپتامبر 2, 2017
مراکش
سپتامبر 23, 2017
نمایش همه

شگفت انگیز ترین مرزهای مشترک در جهان

مرزها خطوطی خیالی و قراردادی هستند که به دست بشر ساخته شده‌اند تا سرزمین هر کشور را مشخص کنند. مرزهای مشترک بین کشورها شاخصی است برای روابط جاری بین آن‌ها. مرزها در عین حال که در مناطق جنگی مانند خاورمیانه، فضایی امنیتی و خطرناک دارند، می‌توانند در بین کشورها یا روپایی، تنها با یک تابلو مشخص شوند.

هند – پاکستان

برای اولین مورد، مرز بین هند و پاکستان را داریم. به اعتقاد خیلی‌ها مرز بین این دو کشور، با توجه به عقبه و سابقه‌ی نزاعات آن‌ها، خطرناک‌ترین مرز مشترک جهان است. به همین دلیل نظارت امنیتی بسیار قوی در بین مرز این کشورها حکم‌فرما است؛ تا جایی که نور نورافکن‌های عظیم این منطقه که برای امنیت و جلوگیری از درگیری در آن همیشه روشن است، حتی از خارج از جو زمین نیز به وضوح مشهود است.

آمریکا – مکزیک

در سالیان اخیر به دلیل مسائل سیاسی مرز بین کشورهای آمریکا و مکزیک، همواره در صدر موضوعات بیل‌المللی بوده است. با این حال، این مرز که بیش از ۳ کیلومتر طول دارد، در دهه‌های نه چندان دور منطقه‌ی آرامی بوده است تا جایی که مردم دو کشور در مناطق ساحلی آن به معاشرت با یکدیگر می‌پرداختند! به هر حال این مرز به دلیل شرایط موجود بین دو کشور قاره‌ی آمریکا، امروزه از مرزهای مشترک حساس محسوب می‌شود.

هائیتی – جمهوری دومینیکن

زمانی که از فراز این منطقه به پایین نگاه کنیم تفاوت وضعیت دو سمت این مزر، بین کشورهای هائیتی و جمهوری دومینیکن، به وضوح قابل رویت است. در یک سو، خاک نسبتا خالی کشور هائیتی قرار دارد، در حالی‌که در طرف دیگر مرز، در جمهوری دومینیکن، به واسطه‌ی جنگل‌های انبوهش منطقه‌ای سرسبز پیش‌رو است.

هلند – بلژیک

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد به دلیل روابط حسنه بین کشورهای اروپایی و وجود پیمان شینگن، مرزهای بین این کشورها، برای مردم آن‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شوند. همین امر یکی از جالب‌ترین مرزهای مشترک را بین دو کشور بلژیک و هلند به وجود آورده است. شهر «بارله» (Baarle) در منطقه‌ی مرزی بین این دو کشور قرار دارد. در واقع می‌توانید روز را در بلژیک آغاز کرده، نهار را در هلند میل کنید و شب‌هنگام مجددا در بلژیک سر بر بالش خود بگذارید!

آرژانتین – برزیل – پاراگوئه

با وجود هرج و مرج در بسیاری از مرزهای مشترک، در منطقه‌ای بکر و آرام، مرز مشترک سه کشور آمریکای جنوبی قرار گرفته است. در سه طرف رود «اگوآزو» (Iguazu)، سه کشور آرژانتین، برزیل و پاراگوئه واقع شده‌اند. بر فراز بستر T شکل این رودخانه پل‌هایی جهت عبور و مرور نیز ساخته شده‌اند.

اتریش – اسلواکی – مجارستان

باز هم در میان کشورهای اروپایی و مرز مشترک سه کشور اتریش، اسلواکی و مجارستان، مرتعی سبز قرار گرفته است. نکته‌ی جالب در مورد این منطقه میز مثلث شکلی است که هر ضلع آن متعلق به یکی از این سه کشور است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما