نحوه اعتراض به ریجکتی ویزای شینگن
نوامبر 11, 2019
جاذبه‌های گردشگری پرتغال
نوامبر 12, 2019
نمایش همه

جاذبه‌های گردشگری مجارستان

کشور مجارستان یا Hungary با مساحت ۹۳٫۰۳۰ کیلومتر مربع در اروپای مرکزی واقع شده است. جمعیت مجارستان در حدود ۱۰ میلیون نفر اعلام شده است. پرجمعیت ترین شهر این کشور بوداپست می باشد که پایتخت این کشور زیبا نیز است. مجارستان یازدهمین کشور محبوب اروپا اعلام شده است که در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵ میلیون توریست از این کشور دیدن کرده اند. کشور مجارستان از سال ۲۰۰۷ عضو پیمان شنگن شده است و با اخذ ویزای از این کشور میتوانید به ما بقی کشورهای شنگن نیز سفر کنید. ۸۸ درصد از جمعیت این کشور را خود مجارها و مابقی از کشورهای همچون رومانی، صربستان، کروواسی و آلمانی هستند و زبان رسمی این کشور زبان مجاری می باشد.

از بوداپست زیبا، شهر چراغ‌ها (The city of lights) گرفته تا روستا و مناظر طبیعی خیره‌کننده، در هر نقطه‌ای می‌توانید تاریخ و فرهنگ غنی مجارستان را در جاذبه‌های گردشگری این کشور مشاهده نمائید. بزرگترین جاذبه گردشگری تور مجارستان، شهر بوداپست، پایتخت این کشور است که با شهرهایی مانند پراگ (پایتخت جمهوری چک) و حتی پاریس (پایتخت فرانسه) مقایسه می‌شود. بنابراین هنگام استفاده از تور مجارستان، بازدید از شهر بوداپست را نباید از دست داد.

شهرهای کوچک و بزرگ مجارستان، همگی ظاهر کلاسیک و تاریخی خود را حفظ نموده و بسیار از آنها از فرهنگ‌های دیگری نیز تأثیر پذیرفته‌اند؛ مانند مهاجمان ترک و طراحان رنسانس ایتالیایی. همچنین مناطق روستایی مجارستان دارای یکی از بهترین و دل‌انگیزترین مناظر طبیعی است که می‌توانید در اروپای شرقی پیدا کرده و با استفاده از تور مجارستان، از آنها بازدید نمائید.

درواقع در هر بخشی از مجارستان که قرار داشته باشید، می‌توانید به کوهستان‌های باشکوه، دریاچه و رودهای دلنشین (مانند رود دانوب که از مجارستان عبور می‌کند) و دره‌های سرسبز دسترسی داشته باشید که سفر با تور مجارستان را به تجربه‌ای هیجان‌انگیز و جذاب برای شما تبدیل می‌کند.

ویزا

قبل از سفر و گشت و گذار در کشور زیبای مجارستان باید ابتدا برای اخذ ویزای شینگن اقدام نمود:

ساختمان پارلمان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری مجارستان ساختمان مجلس و پارلمان این کشور است. این ساختمان باشکوه و زیبا در سال ۱۹۰۲ ساخته شده و سومین ساختمان پارلمان بزرگ در جهان به شمار می رود. ساختمان پارلمان مجارستان در کناره رود دانوب قرار گرفته و شاهکاری بی نظیر از سبک گوتیک است. از این رو، این بنا هم از لحاظ معماری و هم از جنبه سیاسی حائز اهمیت است و ارزش بازدید را دارد. از آن جا که این ساختمان یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بوداپست است تورهای بازدید از داخل ساختمان و محوطه به زبان های مختلف برگزار می شود و گردشگران می توانند اطلاعات بسیار جالب و مفیدی در مورد بخش های مختلف ساختمان مجلس پیدا کنند.

 

قلعه بودا

قلعه تاریخی و باشکوه بودا سال ها محل اقامت پادشاهان مجارستان بوده و به همین دلیل به اسم قصر سلطنتی هم شناخته می شود. قلعه بودا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری مجارستان است. این قلعه در قرن ۱۳ ساخته شده و از آن زمان بارها مورد تغییر و بازسازی قرار گرفته و بخش های زیادی به آن اضافه شده است. به همین دلیل امروزه وقتی از قلعه بودا بازدید می کنیم شاهد ترکیب زیبایی از سبک های معماری قرون وسطایی، باروک، نئوباروک و سبک مدرن خواهیم بود. بنای اولیه این کاخ هنگام محاصره سال ۱۶۸۶ از بین رفت و در قرن هجدهم، هنگام حکومت هابزبورگ، بنای جدیدی در این مکان ساخته شد و دارای ۲۰۰ اتاق بود. قلعه بودا امروزی، همان بنای ساخته در دوران حکومت هابزبورگ است. برخی از قسمت‌های کاخ نیز مانند قبل بازسازی شدند، مانند برج بوزوگانی (Buzogány Tower) و برج جنوبی (South Tower). قلعه بودا چشم انداز بی نظیری به بخش پِست (Pest) دارد و شامل گالری ملی مجارستان و یک موزه هنری است که آثار هنرمندان مختلف محلی را به نمایش گذاشته اند.

تالار بازار بزرگ

مجارستان بازارهای زیادی دارد، اما تالار بازار بزرگ بوداپست معروف‌ترین‌شان است. بازار سرپوشیده بوداپست در سه طبقه بنا شده و غرفه های متعددی دارد که به فروش مواد غذایی و محصولاتی مثل سبزیجات و میوه های تازه و باکیفیت، ماهی و ادویه و … می پردازند. در طبقه همکف تمرکز غرفه ها بیشتر روی فروش گوشت و ماهی است. غرفه های طبقه همکف هم بیشتر به فروش خشکبار، ادویه و نوشیدنی مشغولند. اما طبقات بالا به صنایع دستی، آثار هنری و غذاهای سنتی و محلی بوداپست و مجارستان اختصاص دارد. بازار سرپوشیده بوداپست در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین بازارهای شهر و یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری بوداپست است. این بازار همه روزه به جز یکشنبه ها باز است و از لحاظ وسعت و معماری و فضای خاصش اهمیت دارد.

خانه اپرای مجارستان

ساختمان اپرای مجارستان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوداپست است که در خیابان تاریخی آندراسی قرار گرفته و یکی از زیباترین ساختمان های اپرا در جهان است. این مکان از بدو تاسیس تاکنون میزبان اجراهای اپرای سطح بالا و معتبر جهانی و همین طور اجراهای باله، کنسرت ها و … بوده است. البته سوای اجراهای زیبایی که در این مکان برگزار می شود، خودِ ساختمان هم از جنبه تاریخی و زیبایی شناختی حائز اهمیت است. بازدیدکنندگان می توانند در تورهای ویژه که همه روزه برگزار می شود شرکت کنند و از بخش های مختلف خانه اپرا دیدن کنند.

پل زنجیر

این پل دو بخش بودا و پِست شهر را به یکدیگر متصل می کند و یکی از نمادهای بارز شهر به حساب می آید. پل زنجیر به دلیل اهمیت تاریخی و همین طور معماری زیبا و هنرمندانه اش بسیار حائز اهمیت است. بازدیدکنندگان می توانند در قسمت پیاده روی این پل قدم بزنند و از چشم انداز بی نظیر و زیبای رود دانوب و تماشای دو بخش شهر لذت ببرند. البته قرار بوده است که پل زنجیر از اواخر ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۹ برای نوسازی و پاره ای از تعمیران به طور موقت بسته شود.

 

قلعه فیشرمن

قلعه فیشرمن یا باستیون فیشرمن در بخش غربی بوداپست که بودا نامیده می شود قرار گرفته است و چشم انداز بی نظیری به رود دانوب و ساختمان پارلمان مجارستان دارد. باستیون فیشرمن در سال ۱۹۰۲ و به سبک نئو-گوتیک و نئو-رمانسک ساخته شده است. این قلعه با ظاهر افسانه ای و رویایی اش برای عکاسی بسیار ایده آل است و به همین دلیل هم یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری بوداپست به حساب می آید. موضوع دیگری که باعث محبوبیت این بنا شده این است که بازدید از آن رایگان است و نیازی به پرداخت هزینه ورودی نخواهید داشت.

کلیسای باسیلیکا سنت استفان

در امتداد ساختمان پارلمان مجارستان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری بوداپست قرار گرفته است. باسیلیکا سنت استفان  با ۹۶ متر ارتفاع بلندترین ساختمان در شهر بوداپست است و در تمام تصاویری که از این شهر گرفته می شود به راحتی می توان آن را دید. این کلیسا به سبک نئوکلاسیک و مانند کلیساهای کاتولیک رومی ساخته شده و مراحل ساخت آن در سال ۱۹۰۵ تکمیل شده است. بازدید از فضای داخل کلیسا رایگان است، اما برای وارد شدن به گنبد مرکزی که چشم انداز ۳۶۰ درجه به شهر دارد باید مبلغ اندکی به عنوان ورودی بپردازید. باسیلیکا سنت استفان با معماری بارز و قابل توجه اش به نماد و سمبل شهر بوداپست تبدیل شده و بدون شک یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بوداپست است.

میدان قهرمانان

یکی از مشهورترین میادین بوداپست میدان قهرمانان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. این میدان بزرگ که در انتهای خیابان آندراسی قرار گرفته و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری بوداپست است. دور این میدان بزرگ و تاریخی دو موزه مشهور و معتبر بوداپست قرار گرفته اند: موزه هنرهای زیبا و تالار هنر (Mücsarnok).

کنیسه‌ خیابان دوهنی

یکی از جاهای دیدنی در سفر به مجارستان کنیسه‌ی خیابان دوهَنی (Dohány) در بوداپست است که یکی از بزرگ‌ترین پرستشگاه‌های یهودیان خارج از اسرائیل است. ساختمان قدیمی کنیسه در زمان جنگ جهانی دوم بمباران شد و به‌دست نازی‌ها افتاد و سپس در دهه‌ی ۱۹۹۰ رسما بازسازی و احیا شد. در باغ این کنیسه بید مجنونی مصنوعی وجود دارد که روی برگ‌های فلزی‌اش اسامی تعدادی از قربانیان هولوکاست حک شده است. در اینجا یادبود دیگری را هم خواهید که به رائول والِنبِرگ، دیپلمات سوئدی، اختصاص دارد، کسی که توانست جان صدها یهودی مجاری را در جنگ جهانی دوم نجات دهد. ضمنا یادتان باشد در اینجا که ساک یا کیف‌دستی بزرگ نمی‌توانید با خودتان داخل ببرید و کیف‌دستی‌های کوچک را هم شاید پیش از ورودتان بگردند. این کنیسه بیشتر روزها به‌جز شنبه‌ها باز است.

تپه های بودا

تپه‌های بودا (Buda) در نیمه‌ی غربی مجارستان قرار دارند و جزو سرسبزترین و تمیزترین نقاط کشور محسوب می‌شوند. در این منطقه مسیرهای مختلفی برای دوچرخه‌سواری و راه‌نوردی در طبیعت وجود دارد. سختی این مسیرها هم در حد آسان تا متوسط است. همچنین می‌توانید با راه‌آهن بچه‌ها همراه شوید. این راه‌آهن کلا به‌دست بچه‌های ۱۰ تا ۱۴ ساله اداره می‌شود. فقط کافی است خودتان را به بالاترین نقطه‌ی این تپه‌ها برسانید تا با چشم‌انداز بی‌نظیری روبه‌رو شوید که هرگز از یادتان نخواهد رفت.

 

پارک ممنتو

پارک مِمِنتو (Memento) واقع در حومه‌ی بوداپست به نمایش یادبودها و مجسمه‌های کمونیستی‌ای که در آن دوران در جای‌جای شهر دیده می‌شدند اختصاص دارد. بسیاری از این مجسمه‌ها را خود مردم به‌دنبال فروپاشی رژیم کمونیست در سال ۱۹۸۹ پایین کشیدند. این پارک در سال ۱۹۹۳ افتتاح شد تا بخش مهمی از تاریخ مجارستان را حفظ کند. علاوه‌بر مجسمه‌های آن دوران موزه‌ی کوچکی هم در این پارک وجود دارد که درمورد زندگی تحت رژیم‌های کمونیستی اطلاعات می‌دهد.

 

کاخ گودولو

کاخ گودولو (Gödöllő) در قرن هجدهم به‌عنوان منزلی برای یکی از خانواده‌های اشرافی مجارستان بنا شد. این کاخ پس از درگذشت آخرین عضو صاحب کاخ در اواسط قرن نوزدهم توسط خاندان سلطنتی خریداری شد. فرانتس یوزف اول، فرمانروای اتریش-مجارستان، و همسرش الیزابت، مشهور به سی‌سی، تابستان‌ها در این کاخ اقامت داشتند. این کاخ در دوران کمونیست شدیدا افت کرد و بعضی اتاق‌ها هم به‌عنوان سرای سالمندان استفاده می‌شدند. کار بازسازی و احیای این بنا اکنون به‌ اتمام رسیده و برای بازدید گردشگران باز است. پارک کاخ و محوطه‌ی اطرافش هم هر روز باز است، اما اگر هوا خوب نباشد، قسمت‌هایی از محوطه را می‌بندند.

 

حمام های آب گرم سیچینی

در شهر بوداپست حمام های آبگرم و درمانی متعددی وجود دارد، تا جایی که لقب «شهر آبگرم» را به آن داده اند. در پایتخت مجارستان حمام های سنتی زیادی وجود دارد، اما بدون شک مشهورترین آن ها حمام های سیچینی است. این حمام ها به خاطر معماری بی نظیر و منحصربفرد و حمام های روبازش شهرت پیدا کرده اند. بازدیدکنندگان می توانند در دو حمام درمانی روباز سیچینی که با ساختمان های سبک نئو-باروک و نئو-رنسانس احاطه شده اند ریلکس کنید و لذت ببرید.

حمام غار

حمام غار واقع در میشکولس-تاپولسا (Miskolc-Tapolca) یکی از آن دیدنی‌هایی است که اگر اهل آب‌گرم و اِسپا باشید، حتما خوش‌تان خواهد آمد. این حمام آب‌گرم داخل غاری طبیعی قرار دارد و برای ورود به آن هم حتما باید از داخل آب بگذرید. آب این حمام سرشار از مواد معدنی و دمای آن هم همیشه ۳۰ سانتی‌گراد است و گفته می‌شود که برای سلامتی خوب است. از قرن هفدهم حمام‌های آب‌گرم از جاذبه‌های گردشگری این منطقه بودند، اما تازه پس از ساخت مجموعه‌ی حمام‌های جدید در دهه‌ی ۱۹۴۰ به شهرت جهانی رسیدند. علاوه‌بر استخرهای مختلف خدمات اِسپا هم در محل ارائه می‌شود. این حمام در تمام طول سال به‌جز ژانویه باز است.

دریاچه‌ بالاتون

اینجا بزرگترین دریاچه آب شیرین اروپا و محبوب‌ترین استراحتگاه تابستانی میان مسافران تور مجارستان است. این دریاچه آنقدر بزرگ است که گاهی اوقات آن را دریای مجارستان (Hungarian Sea) می‌نامند. برای کشوری که دسترسی به آب‌های آزاد ندارد، این دریاچه یکی از نعمت‌های خدادای آن محسوب می‌شود. ساحل این دریاچه از علف پوشیده شده و در بعضی نقاط نیز برای القای حس واقعی ساحل‌های دریایی، ساحل‌های شنی مصنوعی ساخته شده‌اند. اغلب مسافران تور مجارستان ناحیه‌ی شیوفُک (Siofok) را برای خوشگذرانی ترجیح می‌‎دهد و از طرف دیگر کشتی‌های مسافربری، مسافران را از فونید (Fonyod) به ناحیه باداکشُنی (Badacsony) که شراب‌های آن بسیار معروف است، می‌برند. ناحیه دریاچه بالاتون دارای تاکستان، شهرک‌های دارای چشمه آب و گرم و قلعه‌های متعددی نیز هست. یکی از استراحتگاه‌های معروف دریاچه بالاتون، تیهانی (Tihany) است.

دریاچه هِویز

اگر آرامش را با شنا در دریاچه‌های آب گرم پیدا می‌کنید، هویز را در تور مجارستان از دست ندهید. این ناحیه میزبان بزرگترین دریاچه‌های آب گرم در جهان است. دمای آب دریاچه‌ها از ۲۴ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد است که شنا در آن را به فعالیتی بسیار لذت‌بخش تبدیل می‌کند. جریان آب آنقدر سریع و مطلوب است که آب دریاچه هر سه روز و نیم، بطور کامل عوض شده و همیشه تمیز می‌ماند. هویز که نزدیکی دریاچه بالاتون قرار دارد، بخاطر دریاچه‌های آب گرم زیبا و استراحتگاه‌های درجه یکش بسیار معروف است. پس از شنا در این آب‌های معدنی، شاید بخواهید در جنگل‌های اطراف آن پیاده‌روی کرده و یا در فستیوال و کنسرت‌های متنوع شرکت نمائید. هویز با آب و هوای شبه مدیترانه‌ای که دارد، هرساله گردشکران زیادی به آن جذب شده و از مکان‌های محبوب در میان مسافران تور مجارستان است.

شهر گیور

شهر گیور که ریشه‌های آن در دوران سلتی‌ها و رومی‌ها شکل گرفت، طی تاریخ توسط اقوام مختلف مغول، مجاری، چکی و عثمانی اداره میشد. گرچه پیش از غارت این شهر توسط عثمانی‌ها، پدران شهر، گیور را به آتش کشیدند تا به دست آنها نیوفتد. شهر گیور که موقعیت آن بین بوداپست و وین است، شهر بسیار زیبا و دلنشینی است که می‌توان ساعت‌ها در خیابان‌های آن به گشت و گذار پرداخت. تقریباً در هر خیابانی به یک مجسمه یا بنای باشکوه باستانی برخورد می‌کنید. یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم شهر گیور در تور مجارستان، کلیسای سنت ایگناتسیوس لویولا (St. Ignatius of Loyola)، یک کلیسای جامع بندیکتی است که مسافران تور مجارستان آن را بعنوان “غذایی برای روح” توصیف کرده‌اند.

صومعه‌ی پانونهالما

صومعه‌ی پانونهالما (Pannonhalma) در سال ۹۹۶ بنا شد و از آن زمان تا کنون همچنان پابرجاست. درحال‌حاضر حدود ۵۰ راهب در این صومعه سکونت دارند. این صومعه، کالج الهیات و مدرسه‌ی شبانه‌روزی پسرانه هم دارد و قدیمی‌ترین متن دست‌نویس مجاری نیز در همین‌جا نگه‌داری می‌شود. راهبان این صومعه از همان ابتدای تأسیس به تهیه‌ی شراب می‌پرداختند و پس از اینکه در دوران کمونیست تاکستان‌ها و زمین‌هایشان در دهه‌ی ۱۹۴۰ مصادره شدند، به‌تازگی سنت شراب‌سازی‌شان را مجددا از سر گرفتند. این صومعه حدودا در بیست کیلومتری شهر گیور قرار دارد.

سوپرون

شهر سوپرون که در دوران امپراطوری رم بنا نهاده شده، در طی زمان هم یکی از شهرهای اتریش و هم از شهرهای مجارستان بوده است. در یک رأی‌گیری در سال ۱۹۲۱، مردم شهر سوپرون تصمیم گرفتند به مجارستان بپیوندند و لقب “وفادارترین شهر” را به خود گرفت. شهر سوپرون در ۶۴ کیلومتری وین قرار داشته، تنها هشت کیلومتر با مرز اتریش، در نزدیکی دامنه کوه‌های شرقی آلپ، فاصله دارد و یکی از مقاصد پرطرفدار در تور مجارستان است. شهر سوپرون در جنگ جهانی دوم تا مرز نابودی پیش رفت، اما بسیاری از بناهای قرون وسطای آن از آسیب در امان ماندند. بطور کلی این شهر دارای ۱۱۵ آثار باستانی ثبت شده و بیش از ۲۴۰ بنای محافظت‌شده است که یکی از بزرگترین کلکسیون‌های تاریخی در اروپا به شمار می‌رود. امروزه شهر سوپرون یکی از تولیدکننده‌های اصلی شراب قرمز و سفید مجارستان بوده و دارای مسیرهای پیاده‌روی شگفت‌انگیزی در میان کوه‌های آلپ است.

دروازه‌ ایمان

دروازه‌ی ایمان که به‌اسم دروازه‌ی وفاداری هم شناخته می‌شود، واقع در شهر سوپرون (Sopron)، درگاهی مجسمه‌ای به‌سبک باروک است که زیر برج قرن دوازدهمی فایِرواچ قرار دارد. مجسمه‌ی بالای درگاه مردم سوپرون را درحال ستایش و تمجید شخصیت خداگونه‌ی هانگاریا نشان می‌دهد. مردم سوپرون طی همه‌پرسی‌ای که به‌دنبال «پیمان تریانون» برگزار شد، نخواستند به خاک اتریش بپیوندند و این مجسمه هم یادبود همان تصمیم است. اکثریت شهروندانی که در این همه‌پرسی شرکت کردند، تصمیم گرفتند که به کشورشان وفادار بمانند و بنابراین شهر سوپرون همچنان جزو خاک مجارستان باقی ماند.

شهر پِچ

پچ یک شهر چندفرهنگی در مجارستان است که نژادهای گوناگون با نهایت آرامش و صلح درکنار یکدیگر زندگی می‌کنند و پناهندگان را با آغوش باز می‌پذیرد. از این رو شهر پچ در لیست شهرهای صلح یونسکو (UNESCO’s Cities of Peace) به ثبت رسیده است. قدیمی‌ترین دانشگاه مجارستان در شهر پچ قرار دارد که تاسیس آن به سال ۱۳۶۷ بازمی‌گردد. پچ در گذر زمان تحت حکومت‌های رومی، مسیحی و عثمانی بوده است. این شهر دارای آب و هوایی معتدل، موزه‌های بزرگ، بناهای قرون وسطایی و شراب درجه یک است که پچ را به یکی از محبوب‌ترین نقاط گردشگردی تور مجارستان تبدیل می‌کند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر پچ، بناهای مذهبی مانند کلیسای جامع پچ (Pecs Cathedral)، مسجد پاشا قاضی کاظم (Pasha Gazzi Kassim) و غیره است.

مسجد پاشا قاسم

ساختمان این مسجد در اواخر نیمه‌ی دوم قرن شانزدهم، زمانی که کشور تحت سلطه‌ی امپراتوری عثمانی قرار داشت، بنا شد. این بنا از همان ابتدا به‌قصد مسجد طراحی شده بود، اما در سال ۱۷۶۶ مناره‌ی مسجد توسط یسوعیان برداشته شد و اکنون نیز به‌عنوان کلیسای کاتولیک استفاده می‌شود. این بنا واقع در شهر تاریخی پیچ (Pécs) یکی از عالی‌ترین نمونه‌های معماری ترکی در کل مجارستان است. هنوز هم می‌توانید در قسمت‌های خاصی از ساختمان علی‌رغم تغییر مسجد به کلیسا شاهد نوشته‌های قرآنی باشید. تزئینات داخلی کلیسا نیز به دیدن‌شان می‌ارزند. گردشگران زمان‌هایی که مراسم مذهبی کلیسا در جریان باشد، نمی‌توانند داخل شوند.

گورستان شوپیانی

گورستان شوپیانی (Sopianae) در قرن چهارم در شهر پچ که در زمان امپرتوری رم شوپیانی نام داشت بنا شد. این گورستان از سنگرهای مهم مسیحیان بود و تلفیقی از حضور مسیحیان و رمی‌ها را در خود به‌یادگار دارد. نقاشی‌های دیواری و تابوت‌های سنگی این گورستان گوشه‌ای از هنر مسیحیان آن دوران را نشان می‌دهند. با افزایش شمار مردگان شهر آرامگاه‌های دیگری هم در اطراف شهر احداث شدند که ازلحاظ اهمیت فرهنگی به‌پای گورستان شوپیانی نمی‌رسند. گفتنی است که این گورستان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌ثبت رسیده است.

 

شهر اِگر

شهر اِگر که در شمال مجارستان قرار داشته و دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می‌رود، به دلایل متعددی از شهرت بالایی برخوردار است. از آنجایی که این شهر در قرن دهم توسط اولین پادشاه مسیحی، یعنی سنت اشتفن (Saint Stephen) ساخته شده، اگر دارای تعداد زیادی ساختمان‌های متلعق به دوران باروک است. پادشاه کلیسا جامع اپیسکوپال (Episcopal cathedral) را بنا نهاد و امروزه نیز اِگر بعنوان یک شهر مذهبی شناخته می‌شود. این کلیسای جامع روی یک تپه ساخته شد و شهر در اطراف آن شروع به رشد نمود. این کلیسا و کاخ سلطنتی اگر، به همراه دره زنان (Valley of the Women)، به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور مجارستان تبدیل شدند.

قلعه‌ اِگر

قلعه‌ی اِگِر (Eger) که با الهام از استحکامات سبک ایتالیایی ساخته شده است در گذشته یکی از نخستین خطوط دفاعی مجارستان در نواحی شمالی کشور بود. در سال ۱۵۵۲ ارتش ۴۰ هزار نفره‌ی ترک‌های عثمانی به این قلعه حمله کردند، اما این قلعه پابرجا ماند و بیشتر ساکنانش هم جان سالم به‌در بردند. اما محاصره‌ی دیگر قلعه در سال ۱۵۹۶ با پیروزی ترک‌ها خاتمه یافت. هنوز هم می‌توانید در قسمت‌هایی از قلعه نشانه‌هایی از ترک‌ها را ببینید. ضمنا قسمتی از قلعه نیز بعدها توسط اتریشی‌ها بمباران شد.

 

دبرِسن

شهر دبرسن (با تلفظ دبرچن) که در طول تاریخ، بارها بعنوان پایتخت مجارستان انتخاب شده بود، یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی در اروپای شرقی است. با ساخت دانشگاه کالوینیست (Calvinist College) در سال ۱۵۳۸، دبرچن به قطب فرهنگی و دانش در کشور تبدیل شد، هرچند در جنگ جهانی دوم، این شهر به سوی نابودی کامل پیش رفت، اما پس از سالها، دوباره بازسازی گردید. امروزه این دانشگاه را دانشگاه دبرسن (University of Debrecen) می‌نامند و بخاطر معماری‌اش بسیار معروف است. این شهر مهد موسیقی نیز به شمار رفته و هرساله مسابقه بین‌المللی بلا بارتوک (Bela Bartok) برای گروه‌های کُر در آن برگزار می‌شود. مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دبرسن در تور مجارستان شامل کلیسای بزرگ (Reformed Great Church)؛ بزرگترین کلیسای پروتستان در مجارستان و موزه دری (Deri Museum) است که صنایع مصری بسیاری در آن وجود دارند. همچنین به مسافران تور مجارستان توصیه می‌شود هنگامی از دبرچن دیدن نمایند که کارناوال گل (Flower Carnival) برگزار می‌شود، زیرا شما را محصور خود خواهد کرد.

کلیسای بزرگ

کلیسای بزرگ در دِبرِسِن (Debrecen) بزرگ‌ترین کلیسای پروتستان مجارستان است. این کلیسا در اوایل قرن نوزدهم و به‌سبک نئوکلاسیک بنا شد و بعدها عناصر معماری باروک نیز در قسمت‌هایی از بنا همچون سقف‌ برج‌ها اضافه شدند. اگر زحمت بالارفتن از ۲۱۰ پله‌ی برج غربی کلیسا را به‌جان بخرید، درعوض از چشم‌اندازی زیبا بهره‌مند خواهید شد و می‌توانید شهر را زیر پای‌تان ببینید. ناقوس راکوتزی (Rákóczi) نیز که در همین برج نصب است بیش از پنج تُن وزن دارد و بزرگ‌ترین ناقوس موجود در کل کشور است.

 

دهکده‌ هولوکو

دهکده‌ی هولوکو (Hollókő) به‌خاطر معماری منحصربه‌فرد و سنت‌ها و میراث فرهنگی ارزشمندش جزو جاذبه‌های ثبت‌شده در یونسکوست. مردم این دهکده به قوم پالوک که قرن‌ها در این منطقه سکونت داشته‌اند تعلق دارند و بسیاری از سنت‌های قدیمی‌شان را هنوز حفظ کرده‌اند. در این دهکده می‌توانید سبک زندگی‌ روستاییان منطقه را پیش از انقلاب کشاورزی ببینید. جالب است بدانید که اهالی اینجا هنوز هم کارهای تعمیر و نگه‌داری و نیز کشاورزی‌شان را به همان سبک قرن‌های هجدهم و نوزدهم انجام می‌دهند.

پارک ملی هورتوبگ

پارک ملی هورتوباگ بعنوان اولین پارک ملی مجارستان در سال ۱۳۷۳ تأسیس شد. پارک کلی هورتوباگ بزرگترین منطقه محافظت‌شده در مجارستان بوده و بزرگترین استپ قلیایی و نیمه‌طبیعی در اروپا را داراست که قدمت آن به ده هزار سال پیش باز می‌گردد. حیوانات بسیاری مانند اسب‌های وحشی شِوالسکی از زمان عصر یخبندان در این استپ می‌زیستند. همچنان علاوه بر اسب‌ها، گاو و گاومیش‌هایی در این منطقه به چرا مشغول هستند. هورتوبَگ را علاوه‌بر مناظر شگفت‌انگیزش به‌خاطر میراث فرهنگی آن می‌شناسند. در این منطقه سنت کشاورزی پیشینه‌ی دورودرازی دارد و می‌توانید روند تکامل کشاورزی مجاری‌ها را ببینید. بسیاری از گله‌داران این منطقه هنوز به کار پرورش نژادهای کمیاب مشغول‌اند. از آنجاییکه ۳۴۲ نوع پرنده در این پارک زندگی می‌کنند برای آن دسته از مسافران تور مجارستان که به تماشای پرنده‌ها علاقه دارند، مکان فوق‌العاده‌ایست. از مهم‌ترین جاذبه گردشگری پارک ملی هورتوباگ در تور مجارستان، می‌توان پل ۹ طاق (Nine-Arch Bridge) که اواسط قرن ۱۹ ساخته شد و آسیاب بادی کارئاگ (Kareag Windmill) که تقریباً در همان دوران ساخته شد، اشاره کرد.

پارک ملی آگتلک و غارهای آگتلک کارست

این پارک ملی در شمال مجارستان قرار داشته و حدود سه ساعت از بوداپست فاصله دارد. کلا هشت جاذبه‌ی گردشگری مجارستان به‌ فهرست میراث جهانی یونسکو راه پیدا کرده‌اند که غارهای پارک ملی آگتِلِک کارست (Aggtelek Karst) هم در این فهرست جای دارند. اما از بین جاذبه‌های طبیعی مجارستان فقط همین غارها موفق به‌ثبت در یونسکو شده‌اند.  داخل این غارها صفی دیدنی از اِستالاکتیت‌ها و اِستالاگمیت‌ها را خواهید دید که بعضی‌هایشان ازجمله بزرگ‌ترین اِستالاکتیت‌های اروپا به‌شمار می‌روند. به‌خاطر وجود ترکیبات معدنی غنی در زمین‌های بالای غار در اینجا شاهد اَشکال جالبی از صخره‌ها نیز خواهید بود. اگر امکانش را داشتید، از غارهای یخی اسلواک کارست (Slovak Karst) هم که  به آن‌سوی مرزهای مجارستان و کشور اسلواکی تعلق دارند نیز دیدن کنید.

باسیلیکای استرگوم

باسیلیکای اِستِرگوم (Esztergom) یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های مجارستان در خارج از بوداپست است. در این کلیسا می‌توانید بزرگ‌ترین نقاشی روی بوم جهان را هم ببینید. این شاهکار هنری به گیرولامو مایکل‌آنجلو گریگولِتی تعلق دارد و قطعا به دیدنش می‌ارزد. دخمه‌ی این کلیسا نیز بسیار جالب‌توجه است. این دخمه‌ی وسیع در قرن نوزدهم و به‌سبک مصری بنا شد و تعدادی از اسقف‌های اعظم و روحانیون رده‌بالا در این محل دفن‌اند. ازجمله‌ی این شخصیت‌های معروف می‌توان از کاردینال میندسِنتی نام برد که به‌دنبال اخذ پناهندگی سیاسی توانست در دوران کمونیست به‌مدت ۱۵ سال در سفارتخانه‌ی آمریکا در بوداپست زندگی کند.

قلعه‌ ویشگرد

بقایای قلعه‌ی ویشِگرَد (Visegrád) در بالای تپه‌ای با چشم‌انداز شهر قرار دارد و به بالارفتن از تپه و دیدنش می‌ارزد. بخش‌های اولیه‌ی این قلعه در قرن سیزدهم به‌دستور بیلای چهارم، پادشاه مجارستان بنا شد. پادشاه با ساخت این قلعه قصد داشت سرزمینش را در کرانه‌های دانوب مقاوم‌تر کند تا جلوی حملات بیگانگان از سوی رودخانه را بگیرد. این قلعه‌ بعدها به کاخ تابستانی پادشاه ماتیاس کوروینوس تبدیل شد، کسی که مجاری‌ها اغلب از او به‌عنوان بزرگ‌ترین فرمانروای کشورشان یاد می‌کنند.

غارهای لیلافورِد

در نزدیکی شهر اِسپای لیلافورِد (Lillafüred) سه غار معروف وجود دارد که برای دیدن‌شان باید پای پیاده‌روی داشته باشید. در غار پِتوفی (Petőfi) می‌توانید بقایای فسیل‌شده‌ی گونه‌های گیاهی خیلی قدیمی و مجموعه‌ی جالبی از تشکیلات آهکی را ببینید. در غار ایشتوَن (István) هم شاهد دسته‌های اِستالاکتیت‌ها و اِستالاگمیت‌ها خواهید بود. متأسفانه برخی از این میراث‌های طبیعی طی جنگ جهانی اول آسیب دیدند. غاز سِلِتا (Szeleta) هم هست که در فاصله‌ی دورتری قرار دارد و چندان گردشگری نیست. ضمنا باستان‌شناسان تعدادی مصنوعات ماقبل‌‌تاریخ هم در این منطقه پیدا کرده‌اند.

 

کروزسواری در رودخانه‌ دانوب

قرن‌ها رودخانه‌ی دانوب شریان حیاتی مجارستان و بسیاری دیگر از مناطق اروپای مرکزی و شرقی بوده است. برای اینکه شهر را از نمای دور ببینید، می‌توانید با یکی از کشتی‌های کروز در حاشیه‌ی رودخانه همراه شوید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را در سفرتان رقم بزنید. بسته به بلیتی که خریداری می‌کنید، می‌توانید چند ساعت یا حتی تمام روز را با کشتی‌های کروز روی رودخانه‌ی دانوب در گردش باشید. کشتی‌های کروز هر روز روی رودخانه‌ی دانوب در رفت‌وآمدند و بلیت‌شان را هم می‌توانید از مراکز مخصوصی که در حاشیه‌ی رودخانه مستقرند تهیه کنید.

فستیوال بوشویرش

فستیوال بوشویَرَش (Busójárás) شش روز مانده به چهارشنبه‌ی خاکستر برگزار می‌شود. در این فستیوال مردم صورتک‌های شیطانی می‌پوشند و در شهر رژه می‌روند. عده‌ای معتقدند که پیشینه‌ی این فستیوال در تلاش قدیمیان برای ترساندن و دورکردن مهاجمان ریشه دارد و عده‌ی دیگر هم بر این باورند که فستیوال بوشویَرَش از سنت مشرکان برای ترساندن زمستان ریشه گرفته است. در این فستیوال می‌توانید علاوه‌بر دیدن صورتک‌های متنوع از انواع موسیقی‌ و غذاهای محلی هم لذت ببرید. این فستیوال در شهر کوچک موهَچ (Mohács) برگزار می‌شود و زمان برگزاری آن نیز به تاریخ عیدپاک بستگی دارد.

 

فستیوال موسیقی سیگت

فستیوال موسیقی سیگِت (Sziget) هرساله عده‌ی زیادی از مجاری‌ها و گردشگران بین‌المللی را به جزیره‌ی اوبودای بوداپست واقع در وسط دانوب می‌کشاند. در این فستیوال می‌توانید شاهد مجموعه‌ای از نمایش‌های موزیکال با ژانرهای موسیقایی متنوع باشید. هنرمندان سرشناسی در این فستیوال حاضر می‌شوند و تمامی بلیت‌ها هم معمولا در مدت کوتاهی پس از اعلام برنامه‌های فستیوال به‌فروش می‌روند.

 

منبع۱

منبع۲

منبع۳

مطالب مرتبط با مجارستان

اکتبر 9, 2021
هزینه های زندگی مثل خوراک و مسکن و حمل و نقل در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا

هزینه زندگی در ایتالیا چقدر است؟   زندگی در کشور ایتالیا بدون شک همیشه جذاب و هیجان انگیز خواهد بود. در کنار شهرهای سرزنده و سرشار […]
آگوست 23, 2021

هزینه زندگی در کانادا

هزینه زندگی در کانادا و شرایط کلی این روزها تب مهاجرت بیشتر از هر زمان دیگری در ایران فراگیر شده است و افراد زیادی در جامعه […]
می 29, 2021
شرایط و جدول هزینه‌های زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی در اسپانیا

هزینه زندگی در اسپانیا و شرایط زندگی در این کشور کیفیت زندگی در اسپانیا ممکن است کمی برای شما گمراه کننده باشد. این کشور نسبتاً بزرگ […]
دسامبر 15, 2020
انواع ویزای شینگن و تفاوت ویزاهای نوع A,B,C,D با هم

انواع ویزای شینگن و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع ویزای شینگن و تفاوت آنها با یکدیگر حتما می‌دانید که ویزاهای شنگن در تایپ های متفاوتی صادر میگردند که هر کدام ویژگی یا محدودیت‌هایی نسبت […]
می 19, 2020
کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

راهنمای سفر به شهر های مختلف

مارس 1, 2020

برنامه سفر به بارسلونا

برنامه سفر به بارسلونا اسپانیا بارسلونا یکی از محبوب ترین شهرهای اروپا برای بازدید کنندگان و همچنین یکی از شهرهای مورد علاقه ما ایرانیان است. از […]
فوریه 24, 2020

برنامه سفر به پاریس

برنامه سفر به پاریس فرانسه پاریس معروف به شهر عشاق است. شهری که با سفر کردن به آن میتوانید تجربه‌های به یادماندنی پیدا کنید. برای مسافرینی […]
فوریه 8, 2020

هنگ کنگ

راهنمای سفر به هنگ کنگ هُنگ کُنگ شهری است جزیره‌ای در جنوب چین، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. هنگ‌ کنگ […]
فوریه 8, 2020

بلاروس

راهنمای سفر به بلاروس بلاروس یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است. پایتخت […]
فوریه 5, 2020

اسلواکی

راهنمای سفر به اسلواکی کشور اسلواکی در اروپای مرکزی و در همسایگی لهستان از سمت شمال، اوکراین از شرق، مجارستان از جنوب و جمهوری چک و […]
فوریه 4, 2020

آلبانی

راهنمای سفر به آلبانی آلبانی کشوری است واقع در جنوب شرقی قاره آفریقا که از شمال غرب با مونته نگرو، از شمال شرق با کوزوو، از […]
فوریه 3, 2020

واتیکان

راهنمای سفر به واتیکان در گوشه‌ای از شهر رم، دولت شهری مستقل به اسم واتیکان قرار دارد. واتیکان کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است و یکی […]
فوریه 2, 2020

لیختن‌اشتاین

راهنمای سفر به لیختن‌اشتاین لیختن‌اشتاین سومین کشور کوچک در اروپا است. پایتخت آن شهر فادوتس است و بزرگ‌ترین شهر لیختن‌اشتاین، شان نام دارد. زبان رسمی لیختن‌اشتاین […]
فوریه 2, 2020

بلغارستان

راهنمای سفر به بلغارستان بلغارستان کشوری زیبا است که پیشینه‌ای تاریخی داشته و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا در آن قرار دارد. در کنار مکان‌های زیبا […]
فوریه 1, 2020

لیماسول

راهنمای سفر به لیماسول لیماسول زیباترین شهر ساحلی و بزگترین بندر قبرس است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی، بر سر راه سه قاره آسیا، اروپا […]

راهنمای خرید در شهرهای مختلف

آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در بارسلون

راهنمای خرید در بارسلونا اگر برای سفر به بارسلون برنامه‌ریزی می‌کنید و قصد دارید که در این سفر از مراکز خرید دیدن کنید و خرید کنید، بد […]
آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در آمستردام

راهنمای خرید در آمستردام آمستردام، پایتخت زیبای هلند، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اروپا است. با راهنمای خرید در آمستردام، همراه ما باشید. آمستردام یکی از […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در ایروان

راهنمای خرید در ایروان ارمنستان ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور ارمنستان و یکی از مقاصد گردشگری محبوب به خصوص در بین ایرانیان است. جاذبه‌های تاریخی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در مادرید

راهنمای خرید در مادرید خرید در مادرید، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است. دپارتمان استورها، بوتیک‌های شیک و اوت لت‌ها از مراکز خرید مهم این شهر هستند. […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در باکو

راهنمای خرید در باکو باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در ساحل غربی دریای خزر قرار دارد. این شهر یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه‌ی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در آنتالیا

راهنمای خرید در آنتالیا خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به خصوص در سفرهای خارجی است. از آنجایی که در شهرهای توریستی، مراکز خرید و […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در میلان

راهنمای خرید در میلان میلان دومین شهر پر جمعیت ایتالیا بعد از رم است. شهرت این شهر به خاطر این است که به عنوان پایتخت مد […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در استانبول

راهنمای خرید در استانبول استانبول، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. در این شهر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد در کنار جاذبه‌های مدرن و شهری قرار […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در بانکوک

راهنمای خرید در بانکوک خرید کردن در بانکوک تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. از مراکز خرید بزرگ، چند طبقه و مدرن گرفته تا بازارهای خیابانی شلوغ و پرسروصدا، […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در دبی

راهنمای خرید در دبی دبی به پایتخت خرید خاورمیانه مشهور است و بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ دارد که یکی از آنها، دبی مال، بزرگ‌ترین […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما