سفرنامه اروپا | جهانگرد
فوریه 27, 2016
فرم ویزای شینگن یونان
آوریل 3, 2016
نمایش همه

جزیره‌ی کوچک مارکت مرز بین فنلاند و سوئد است و میان این ۲ کشور تقسیم شده است. این مرزبندی بعد از انعقاد پیمان فردریک شم در سال ۱۸۰۹ انجام گرفته و به شکل حرف S بر عکس است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره با ما همراه باشید.

جزیره‌ی کوچک مارکت که کف آن از مجموعه‌ای از صخره‌ها تشکیل شده با مساحت ۳.۳ هکتار ما بین فنلاند و سوئد، در گذرگاهی که خلیج بوتیا را به دریای بالتیک وصل می‌کند، قرار دارد. این جزیره از زمان انعقاد پیمان فردریک شم در سال ۱۸۰۹ که مرزهای بین سوئد و امپراطوری روسیه را که در آن زمان بر فنلاند حکومت می‌کرد، تعیین کرده بود، بین ۲ کشور سوئد و فنلاند تقسیم شده است. زمانی که مولفان پیمان می‌خواستند مرز را مشخص کنند، مرز به طور کاملا تصادفی از جزیره‌ی مارکت عبور کرد.

image

این جزیره که گذرگاهی پوشیده از سنگ است، ۱۱ کیلومتر عرض و ۲۷ کیلومتر طول دارد و احتمالا به عنوان یک علامت دریانوردی از آن استفاده می‌شد و به خاطر آن به این نام یعنی مارکت ( Market در زبان سوئدی به معنی علامت است.) نامیده شده است. در سال ۱۸۸۵ روس‌ها به منظور استفاده‌ی بهتر از این جزیره به عنوان وسایل کمک ناوبری، یک برج فانوس دریای در آن ساخت. این برج به طور تصادفی در قسمتی که متعلق به کشور سوئد است ساخته شده است.

image

در سال ۱۹۸۱ مساله‌ی نقض حریم مرزی زمانی حل و فصل شد که طی یک بررسی مشترک سوئدی فنلاندی این نتیجه حاصل شد که بهترین راه حل برای این مساله‌ تغییر دادن خود مرزهاست. آن تکه از زمین سوئد که برج فانوس در آن قرار داشت، با قطعه‌ای از زمین فنلاند با همان مساحت معاوضه شد. مالکیت خط ساحلی عوض نشده بود تا مانع از حق ماهیگیری این کشورها شود. این مرزبندی جدید باعث شد که مرز به شکل حرف S برعکس درآید. مرز با ایجاد ۱۰ سوراخ روی صخره‌ها معین شد زیرا هر علامت دیگری روی زمین سنگی آن می توانست با یک طوفان سهمگین یا توسط امواج پاک شود. در واقع آب و هوا و دریا چنان قدرتمند هستند که می‌توانند شکل جزیره را به کلی تغییر دهند. بنابراین هر ۲۵ سال یک بار یک بررسی مشترک انجام می‌گیرد که اگر نیازی به ایجاد تغییر در مرز بود، اعمال شود.

imageimage

از سال ۱۹۷۹ برج فانوس دریایی به صورت خودکار کار می‌کند.اقامت اروپا و ويزاي شينگن

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما