راهنمای خرید در مادرید
فوریه 15, 2017
مادرید
فوریه 15, 2017
نمایش همه

راهنمای خرید در ایروان ارمنستان

ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور ارمنستان و یکی از مقاصد گردشگری محبوب به خصوص در بین ایرانیان است. جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد از ایروان یک شهر توریستی زیبا ساخته است. اگر برای سفر به ایروان برنامه‌ریزی می‌کنید و یا تور ارمنستان تهیه کرده اید، این راهنمای خرید به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری در زمینه‌ی سوغات و مراکز خرید در ایروان داشته باشید. با ما همراه باشید.


لینک های مفید برای سفر به ایروان


در ایروان مراکز خرید لوکس و فروشگاه‌های برندهای مطرح دنیا زیاد دیده می‌شوند. علاوه بر این مراکز خرید، بازارهای قدیمی و سنتی یا بازارهای روز هم مکان‌های مناسبی برای خریدی ارزان هستند. اشیای عتیقه و قدیمی و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد ایروان را فقط در این بازارها می‌توانید پیدا کنید.

انتخاب سوغات یکی از لذت‌بخش‌ترین و البته سخت‌ترین بخش‌های سفر است. ایروان هم مثل سایر شهرهای توریستی دنیا، صنایع دستی منحصربه‌فردی دارد که معمولا در جای دیگر دنیا پیدا نمی‌شوند و نماد کشورارمنستان هستند. صنایع دستی و خوراکی‌های محلی، مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند.

بازار ورنیساژ (Vernissage)

فروشگاه‌های سوغات متعددی در شهر به خصوص در مرکز شهر وجود دارند که می‌توانید انواع سوغات ایروان را از آنجا تهیه کنید اما اگر می‌خواهید تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی از خرید سوغات داشته باشید، حتما به بازار ورنیساژ سر بزنید. این بازار را به راحتی می‌توانید پیدا کنید. در این بازار، تنوع بی‌نظیری از سوغات اصیل ایروان در انتظار شما است. این بازار از دهه‌ی ۱۹۸۰ آغاز به کار کرده است. هنرمندان محلی این بازار را به منظور نمایش و فروش محصولات خود، پایه‌گذاری کرده‌اند. در این بازار هر آنچه که فکر کنید از صنایع دستی و آثار هنری، به فروش می‌رسد؛ نقاشی، اشیای سرامیکی دست‌ساز، سفال، فنجان و قندان و… .

ورنیساژ یک بازار فضای باز است که در امتداد خیابان‌های آرام و بوزاند گسترده شده است و خیابان‌های هانراپتیوتیون و خانجیان را به هم متصل می‌کند. علاوه بر آثار هنری و چوبی تراشیده شده، فرش‌های سنتی، مجموعه مدال و سکه‌های قدیمی، کتاب، جواهرات، اداوت موسیقی، لوازم الکترونیکی و حتی حیوانات خانگی هم در این بازار پیدا می‌شود.

یکی دیگر از چیزهایی که در این بازار می‌توانید پیدا کنید، لباس‌های محلی و زیورآلات قدیمی طلا و نقره هستند. از زمان‌های گذشته، ارمنی‌ها به هنر جواهرسازی خود مشهور بودند.

از ایروان چی بخریم؟

در این شهر کالاهای بسیاری برای خرید به گردشگران عرضه می‌شوند که بسیاری از آنها را در شهر و کشور محل زندگی خود هم می‌توانید پیدا کنید. حتی گاهی اوقات خرید این کالاها در کشور خودتان، مقرون‌به‌صرفه‌تر است. اما برخی از محصولات هستند که فرهنگ و تاریخ یک کشور را نشان می‌دهند، در جای دیگر دنیا به سختی پیدا می‌شوند و خاطرات سفر به مکانی خاص را زنده می‌کنند. در ادامه با تعدادی از سوغاتی‌های ایروان آشنا می‌شویم.

اشیای ساخته شده از سنگ آتشفشانی

yerevan1

ابسیدین یا شیشه‌ی آتشفشانی، سنگی غنی از سیلیکات است که بافت شیشه‌ای سیاه‌رنگی دارد و از سرد شدن سریع ماگما به وجود می‌آید. از این شیشه‌های آتشفشانی سیاه رنگ و زیبا برای ساخت زیورآلات و اشیای کوچک دیگر استفاده می‌کنند. اگر وقت کافی دارید می‌توانید سفارش دهید که خودکار، جاکلیدی، جعبه‌ی جواهر یا هر چیز دیگری از این سنگ‌ها برای شما بسازند و نام‌تان را روی آن حکاکی کنند.

دودوک

yerevan2

دودوک (Duduk)، یکی از اصیل‌ترین سازهای ملی ارمنستان است. یونسکو در ۲۰۰۵ میلادی دودوک را به عنوان شاهکار میراث معنوی و شفاهی بشریت معرفی کرده است. اگر در میان نزدیکانتان کسی هست که به آلات موسیقی مختلف علاقه‌مند باشد، دودوک هدیه‌ای جالب توجه برای او خواهد بود.  

فرش

اگر می‌خواهید یک سوغاتی خاص برای خود یا نزدیکانتان بخرید، فرش‌های قدیمی ارمنستان را مد نظر داشته باشید. در فروشگاه‌های فرش‌های قدیمی علاوه بر فرش‌های ارمنستان، فرش‌هایی از سایر کشورهای دنیا از جمله ترکیه،افغانستان، ترکمنستان و ایران هم وجود دارد. بهترین مکان برای خرید فرش، بازار ورنیساژ در نزدیکی میدان جمهوری است.

خشکبار

yerevan3

اگر یک بار طعم زردآلو، هلو و آلوی ارمنستان را چشیده باشید، مطمئنا دوست دارید دوباره آن را امتحان کنید یا برای اقوام و دوستان خود ببرید. اما این میوه‌ها فصل خاصی دارند. برای اینکه بتوانید طعم لذیذ آنها را تمام طول سال بچشید و لذت ببرید می‌توانید این میوه‌ها را به صورت خشک‌ شده خریداری کنید. در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و سوپرمارکت‌ها می‌توانید این میوه‌های خشک را خریداری کنید. البته دقت کنید که تازه باشند. حتی در بعضی از فروشگاه‌ها دستورهای غذایی مختلف برای استفاده از آنها در غذا یا دسر هم به خریداران داده می‌شود.

لواشک یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب ایروان است که در طعم‌ها و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

زیورآلات

yerevan4

در ارمنستان توجه ویژه‌ای به زیورآلات طلا و نقره می‌شود. هنرمندان این کشور به طراحی و ساخت زیورآلات زیبا شهرت دارند. در زیورآلات ساخته شده در ارمنستان می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ و فرهنگ غنی این کشور را ببینید. برای خرید زیورآلات یکی از بهترین بازارها، بازار ورنیساژ است. در این بازار علاوه بر زیورآلات طلا و نقره، زیورآلاتی از جنس چوب و چرم هم به فروش می‌رسند. در این بازار و بازارهای مشابه، چانه زدن را فراموش نکنید. اگر در این کار مهارت داشته باشید، می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید.

اگر می‌توانید بیشتر هزینه‌ کنید به فروشگاه‌های بزرگ و لوکس زیورآلات مثلا نقره‌ی کارا (KARA) در خیابان پوشکین سر بزنید. در این فروشگاه‌ها چانه زدن با فروشنده چندان پسندیده نیست در عوض می‌توانید زیورآلاتی با طراحی‌های خلاقانه و کیفیت عالی، خریداری کنید.

شیرینی و مرباهای محلی

yerevan5

ارمنستان انواع سوغاتی‌های خوراکی شیرین را به گردشگران عرضه‌ می‌کند که از میان آنها می‌توان به باقلوا، دوشاب (شیره)، سوجوق (باسلق) و… اشاره کرد. این محصولات از آن‌جایی که کیفیت عالی دارند و فاقد هرگونه مواد افزودنی هستند، انتخاب خوبی به عنوان سوغات هستند. مربای گردو یکی دیگر از سوغاتی‌های ویژه‌ی ارمنستان است.

از میان دیگر سوغاتی‌های ایروان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انار: این میوه یکی از نمادهای کشور ارمنستان است. انارهای سرامیکی، سفالی، گچی و… در فروشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسند و یکی از سوغاتی‌های نمادین ارمنستان هستند.
  • مدال‌هایی با تصاویری از تیگران بزرگ (Tigran the Great) یکی از پادشاهان ارمنستان
  • پوسترها و تصاویری از کوه آرارات و سایر جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
  • عروسک‌هایی با لباس‌های محلی

yerevan6

یکی از ویژگی‌های جالبی که در بسیاری از شهرهای توریستی دنیا از جملهایروان وجود دارد، این است که در کنار محصولات شیک و به‌روز و جدیدترین طراحی‌های برندهای مطرح دنیا، وسایل و اشیای عتیقه و قدیمی و صنایع دستی محلی را هم می‌توان خریداری کرد. در واقع این شهرها ترکیبی از محصولات سنتی و مدرن را عرضه می‌کنند.

در ایروان انتخاب‌های زیادی برای خرید پیش روی شما است. از مراکز خرید شیک و لوکس گرفته تا بازارهای روز، بازارهای سنتی و فروشگاه‌ها و بوتیک‌های کوچک و بزرگ. بسیاری از افراد در سفرهای خارجی تمایل دارند که انواع پوشاک را از برندهای مطرح بین‌المللی یا داخلی آن کشور بخرند. در حالی که عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند فقط سوغاتی‌های خاص و ویژه‌ی یک شهر یا کشور را خریداری کنند. بسته به اینکه چه کالایی را برای خرید در نظر گرفته‌اید، محل خرید متفاوت است.

yerevan7

اگر دنبال سوغات و صنایع دستی هستید، بهترین مکان برای خرید، بازار ورنیساژ است که در قسمت قبلی مقاله با آن آشنا شدیم. در این بازار می‌توانید کالاهایی مانند زیورآلات، صنایع دستی چوبی، اشیای سرامیکی، نقاشی، کتاب، فرش‌ها و لباس‌های سنتی ارمنی و انواع صنایع دستی را خریداری کنید. این بازار فقط روزهای شنبه و یکشنبه فعالیت می‌کند. اگر زمان سفر شما محدود است و این امکان را ندارید تا از این بازار دیدن کنید، جای نگرانی نیست. فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی متعددی در سراسر شهر وجود دارند که می‌توانید به آنها سر بزنید. دو نمونه از بهترین فروشگاه‌های سوغات و صنایع دستی ایروان در خیابان‌های Abovyan و Tumanyan قرار دارند. در این فروشگاه‌ها هر چیزی مرتبط با سوغات ارمنستان را پیدا خواهید کرد و دست خالی برنمی‌گردید.

در این بازار، چانه زدن را فراموش نکنید. هیچ وقت اولین قیمتی که فروشنده اعلام کرد پرداخت نکنید. با چانه زدن می‌توانید تخفیف‌های خوبی بگیرید و قیمت کالا را به قیمت واقعی‌اش نزدیک‌تر کنید!

خرید زیورآلات در ایروان

اگر قصد دارید زیورآلات باکیفیت و خاص خریداری کنید باید به فروشگاه‌های لوکس و مطرحی چون Chronograph در خیابان Northern Avenue سر بزنید. در این بوتیک لوکس می‌توانید زیورآلاتی با طراحی‌های منحصربه‌فرد و مدرن خریداری کنید که همگی دست‌ساز هستند.

yerevan8

فروشگاه L’Orange Gold در خیابان تاریخی Abovyan، زیورآلاتی از برندهای مشهور دنیا را عرضه می‌کند. ساعت، لوازم دکوری منزل و تندیس هم در این مجموعه برای فروش عرضه می‌شوند. Tateossian London برندی لوکس است که جدیدترین طراحی‌های خود را در ایروان عرضه می‌کند؛ زیورآلاتی خاص و سفارشی.

yerevan9

خرید آثار نقاشی

اگر علاقه‌مند به نقاشی و آثار هنری هستید، در بازار ورنیساژ و Saryan Park می‌توانید آثار هنرمندان داخلی را خریداری کنید. این آثار نقاشی معمولا نشانی از فرهنگ، تاریخ و جاذبه‌های گردشگری ارمنستان در خود دارند؛ زنانی با لباس‌های محلی، دودوک، انار، کوه آرارات و هرچیزی که ارمنستان را به یاد شما بیاورد. همچنین می‌توانید از این نقاشان بخواهید پرتره‌ای از چهره‌ی خودتان در نیم‌ ساعت بکشند.

yerevan10

خرید پوشاک در ایروان

یکی از چیزهایی که در سفرهای خارجی بیشتر افراد برای خرید آن وقت می‌گذارند، انواع پوشاک است به خصوص اگر در کشور مقصد، حق انتخاب برای خرید زیاد باشد. فروشگاه‌های لباس از ارزان و مقرون‌به‌صرفه گرفته تا بوتیک‌های لوکس و مراکز خرید شیک، بیشتر در مرکز ایروان جمع شده‌اند.

در نزدیکی میدان جمهوری، خیابان دیدنی Northern Avenue قرار دارد که میزبان فروشگاه‌های لوکس، بوتیک‌های شیک و تعداد زیادی کافه و رستوران است. از میان بهترین فروشگاه‌های این خیابان می‌توان Bata را نام برد که انواع کفش و بوت می‌فروشد. فروشگاه Guess به کیف، لباس و ساعت اختصاص دارد. در گوشه و کنار شهر می‌توانید نام‌های مشهوری در زمینه‌ی مد و پوشاک را مشاهده کنید.

yerevan11 

خرید پوشاک نوزاد و کودک

yerevan12

پوشاک کودکان بسیار جذاب و زیبا هستند و حتی اگر فرزند هم نداشته باشید از دیدن آنها لذت می‌برید. برای خرید پوشاک کودکان به ویژه نوزادان دقت کنید. گول ظاهر لباس‌ها را نخورید و با پرداخت هزینه‌ی بیشتر لباس‌های باکیفیتی بخرید که سلامتی فرزندان دلبندتان را به خطر نیاندازند. در ایروان برندهای مشهور پوشاک و وسایل کودکان و نوزادان را خواهید دید از جمله MotherCare، Debenhams و نکست.

خرید ارزان در ایروان

اگر نمی‌خواهید ریخت‌وپاش کنید و پول کمی برای خرید در نظر گرفته‌اید باید برای خرید به مناطق و فروشگاه‌های ارزان‌تر سر بزنید. در نزدیکی میدان جمهوری فروشگاهی بزرگ و دوطبقه وجود دارد که پوشاک ارزان برای آقایان و بانوان عرضه می‌کند. در بازارهای پوشاک خیابان Tigran Mets Avenue هم می‌توانید لباس‌های مناسبی پیدا کنید.

مراکز خرید ایروان

ایروان مال (Yerevan Mall)

yerevan13

ایروان مال یک مرکز خرید سرپوشیده در خیابان Arshakunyats است که در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده است. این مرکز خرید ۵۹ هزار مترمربع وسعت و ۱۲۰ فروشگاه دارد. اولین هایپرمارکت کارفور (Carrefour) ارمنستان در این مرکز افتتاح شده است. یک مجموعه‌ی سینمایی با ۵ سالن از سال ۲۰۱۵ در این مجموعه فعالیت می‌کند. علاوه بر کافه و رستوران و فودکورت، یک زمین بازی کودکان هم در این مرکز وجود دارد.

مرکز خرید دالما گاردن (Dalma Garden)

yerevan14

دالما گاردن در نزدیکی یادمان نسل‌کشی ارمنی‌ها قرار دارد و در اکتبر ۲۰۱۲ تاسیس شده است. برندهایی مانند زارا، مارکس اند اسپنسر، تاپ‌شاپ، پل اند بیر و ماسیمو دوتی در این مرکز خرید نمایندگی دارند. این مجموعه میزبان یکی از بزرگ‌ترین مراکز زیورآلات در ایروان است.

مجموعه‌ی سینمایی سینما استار (Cinema Star) در این مجموعه دارای ۶ سالن نمایش است. تعدادی رستوران و کافه، فودکورت، زمین بازی کودکان و سالن بولینگ از دیگر امکانات این مجموعه‌ی تفریحی تجاری هستند.

مرکز خرید Rossia Mall

yerevan15

این مرکز خرید سرپوشیده که در خیابان Tigran Mets قرار دارد، سومین مرکز خرید بزرگ ایروان است. این مرکز در ماه مارس ۲۰۱۶ افتتاح شده است. این مجموعه هم مانند سایر مراکز خرید ایروان دارای تعدادی رستوران، کافه، فودکورت و زمین بازی کودکان است. برندهای مشهوری چون آدیداس، ال‌سی وایکیکی (LC Waikiki)، Ralf Ringer و… در این مرکز نمایندگی دارند.

راهنمای خرید در شهرهای مختلف

آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در بارسلون

راهنمای خرید در بارسلونا اگر برای سفر به بارسلون برنامه‌ریزی می‌کنید و قصد دارید که در این سفر از مراکز خرید دیدن کنید و خرید کنید، بد […]
آوریل 23, 2017

راهنمای خرید در آمستردام

راهنمای خرید در آمستردام آمستردام، پایتخت زیبای هلند، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در اروپا است. با راهنمای خرید در آمستردام، همراه ما باشید. آمستردام یکی از […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در ایروان

راهنمای خرید در ایروان ارمنستان ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور ارمنستان و یکی از مقاصد گردشگری محبوب به خصوص در بین ایرانیان است. جاذبه‌های تاریخی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در مادرید

راهنمای خرید در مادرید خرید در مادرید، تجربه‌ای بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است. دپارتمان استورها، بوتیک‌های شیک و اوت لت‌ها از مراکز خرید مهم این شهر هستند. […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در باکو

راهنمای خرید در باکو باکو پایتخت جمهوری آذربایجان است که در ساحل غربی دریای خزر قرار دارد. این شهر یکی از مقاصد گردشگری محبوب در منطقه‌ی […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در آنتالیا

راهنمای خرید در آنتالیا خرید کردن یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر به خصوص در سفرهای خارجی است. از آنجایی که در شهرهای توریستی، مراکز خرید و […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در میلان

راهنمای خرید در میلان میلان دومین شهر پر جمعیت ایتالیا بعد از رم است. شهرت این شهر به خاطر این است که به عنوان پایتخت مد […]
فوریه 15, 2017

راهنمای خرید در استانبول

راهنمای خرید در استانبول استانبول، یکی از زیباترین شهرهای دنیا است. در این شهر، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد در کنار جاذبه‌های مدرن و شهری قرار […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در بانکوک

راهنمای خرید در بانکوک خرید کردن در بانکوک تجربه‌ای هیجان‌انگیز است. از مراکز خرید بزرگ، چند طبقه و مدرن گرفته تا بازارهای خیابانی شلوغ و پرسروصدا، […]
فوریه 14, 2017

راهنمای خرید در دبی

راهنمای خرید در دبی دبی به پایتخت خرید خاورمیانه مشهور است و بیش از ۷۰ مرکز خرید بزرگ دارد که یکی از آنها، دبی مال، بزرگ‌ترین […]

راهنمای سفر به شهر های مختلف

مارس 1, 2020

برنامه سفر به بارسلونا

برنامه سفر به بارسلونا اسپانیا بارسلونا یکی از محبوب ترین شهرهای اروپا برای بازدید کنندگان و همچنین یکی از شهرهای مورد علاقه ما ایرانیان است. از […]
فوریه 24, 2020

برنامه سفر به پاریس

برنامه سفر به پاریس فرانسه پاریس معروف به شهر عشاق است. شهری که با سفر کردن به آن میتوانید تجربه‌های به یادماندنی پیدا کنید. برای مسافرینی […]
فوریه 8, 2020

هنگ کنگ

راهنمای سفر به هنگ کنگ هُنگ کُنگ شهری است جزیره‌ای در جنوب چین، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به‌شمار می‌رود. هنگ‌ کنگ […]
فوریه 8, 2020

بلاروس

راهنمای سفر به بلاروس بلاروس یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم‌مرز است. پایتخت […]
فوریه 5, 2020

اسلواکی

راهنمای سفر به اسلواکی کشور اسلواکی در اروپای مرکزی و در همسایگی لهستان از سمت شمال، اوکراین از شرق، مجارستان از جنوب و جمهوری چک و […]
فوریه 4, 2020

آلبانی

راهنمای سفر به آلبانی آلبانی کشوری است واقع در جنوب شرقی قاره آفریقا که از شمال غرب با مونته نگرو، از شمال شرق با کوزوو، از […]
فوریه 3, 2020

واتیکان

راهنمای سفر به واتیکان در گوشه‌ای از شهر رم، دولت شهری مستقل به اسم واتیکان قرار دارد. واتیکان کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان است و یکی […]
فوریه 2, 2020

لیختن‌اشتاین

راهنمای سفر به لیختن‌اشتاین لیختن‌اشتاین سومین کشور کوچک در اروپا است. پایتخت آن شهر فادوتس است و بزرگ‌ترین شهر لیختن‌اشتاین، شان نام دارد. زبان رسمی لیختن‌اشتاین […]
فوریه 2, 2020

بلغارستان

راهنمای سفر به بلغارستان بلغارستان کشوری زیبا است که پیشینه‌ای تاریخی داشته و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا در آن قرار دارد. در کنار مکان‌های زیبا […]
فوریه 1, 2020

لیماسول

راهنمای سفر به لیماسول لیماسول زیباترین شهر ساحلی و بزگترین بندر قبرس است. این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی، بر سر راه سه قاره آسیا، اروپا […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما