اکراین
اکتبر 2, 2014
لهستان
اکتبر 3, 2014
نمایش همه

 

آلمان  که نام رسمی آن جمهوری فدرال آلمان است در قاره اروپا واقع شده و از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوییس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند هم‌مرز است. مساحت آن ۳۴۹٬۲۲۳ کیلومتر مربع است و با ۸۲ میلیون نفر پر جمعیت‌ترین کشور اروپا است. آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک ملت-دولت متحد شد. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا موتور اقتصادی حوزهٔ پولی یورو محسوب می‌شود. آلمان از نظر صنعتی بعد از آمريکا و ژاپن در مقام سوم قرار دارد. مهمترين صنايع اين کشورکارخانه های اتومبيل ، ماشين آلات سنگين ، الکترونيک و کارخانه های صنايع شيمی و کامپيوتر می باشند. جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

 

 آلمان بزرگترین تولید کنندهٔ انرژی بادی در جهان است. در سال ۲۰۰۲ میلادی آلمان پنجمین مصرف‌کننده انرژی در جهان بود و دو سوم انرژی اولیه در این کشور وارد می‌شد. در همین سال آلمان بزرگترین مصرف‌کننده الکتریسیته در میان کشورهای اروپایی بود و دولتمردان آلمان تامین نیمی از انرژی‌های مصرفی کشور از انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار دادند.

 

 آلمان به عنوان مقصد گردشگران محبوبيتی روزافزون می يابد. بر پایه ی گزارش مرکز گردشگری آلمان (DZT) در سال ۲۰۰۹، میهمانان خارجی ۸/۵۴ میلیون شب را بین دریای شمال و کوه های آلپ گذرانده اند. به این ترتیب آلمان سطح بالای صنعت گردشگری خود را علیرغم بحران اقتصادی حفظ کرده و حتی سهم خود را در بازار جهانی افزایش داده است. برلين، مونيخ، فرانکفورت/ماين و کلن جذاب ترين شهرها از نظر ميهمانان خارجی هستند. آلمان به ویژه مقصدی جذاب برای سفرهای کاری و تجاری است. آلمان با سهمی یازده درصدی از بازار جهانی سفرهای کاری مقام اول را در گردشگری کاری – تجاری در اختیار دارد. در برلین تعداد بیتوته ی مسافرین خارجی از سال ها پیش در حال افزایش است: این رقم در سال ۲۰۰۹ با یک میلیون افزایش به ۱۹ میلیون رسید. اغلب گردشگرانی که به آلمان سفر می کنند از اروپا، ایالات متحده و و آسیا هستند. در بین ایالات، بايرن، نوردراين ـ وستفالن، برلین و بادن ـ وورتمبرگ بيش ترين سهم را در جذب گردشگران خارجی دارند.

 

 کیفیت بالای زندگی آلمان کشوری مدرن و روادار با کیفیت زندگی بالا و تنوع چشمگیر چند ملیتی است. سبک های متنوع زندگی و فرهنگ روزمره را در خود جای داده است: غذاهای آلمانی دارای تنوع منطقه ای بوده و آلمان بعد از فرانسه دارای بیشترین تعداد رستوران های سه ستاره است. تاکستان داران در ۱۳ منطقه ی کشت انگور برای بهبود کیفیت محصولشان تلاش می کنند. شراب ریسلینگ آلمان موفق شده به موفقیتی جهانی دست یابد. آلمان به عنوان کشوری سیاحتی نیز بین گردشگران خارجی هواداران زیادی دارد. کسانی که برای گذراندن دوران مرخصی خود آلمان را انتخاب می کنند در کنار برلین و دیدنی های تاریخی – فرهنگی آن به کنسرت های متعدد، جشنواره ها و رویدادهای بزرگ ورزشی در آلمان نیز توجه دارند. آلمان دارای ۱۴ پارک ملی، ۱۰۱ منطقه ی طبیعی و ۱۵ منطقه با رویش گیاهی حفاظت شده است.

 

مد و طراحی در آلمان بسیار مورد توجه بوده و طراحان خلاق آلمانی در این رشته ها همان قدر موفق اند که معماران. بسیاری از معماران آلمانی در زمینه ی ساختمان سازی پایدار و بادوام تخصص یافته اند. لباس های مُد روز طراحان آلمان در نمایش های مد در جهان مفهومی آشنا است. از دهه های پيش به اين سو کارل لاگرفلد متولد هامبورگ، مغز خلاق سالن مد فرانسوی شانل و ولفگانگ یوپ، که امروزه با برچسب خود “نابغه ی مُد” موفیتش را جشن می گیرد، از جمله بازیگران جهانی اند. در بین نسل جدید از جمله برنهارد ویلهلم، مارکوس لوفر، اشتفان شنایدر و یا دانیلا و آنته فلدر در پاریس، لندن، انتورپن و نیویورک با موفقیت روبرو هستند. در آلمان برلین شهر تعیین کننده ی گرایش در عرصه ی مد است: هر سال دو بار، در هفته ی مد برلین (Berlin Fashion Week) و نمایشگاه لباس های مورد استفاده در روز (Streetwearmesse Bread & Butter) جهان مد گردهم می آیند و نزدیک به ۷۰۰ مارک مد با متروپل های لندن و پاریس به رقابت می پردازند.

 

 سنتی دیرپا و زمان حالی خلاق المان سرزمین گوته، شیللر و توماس مان، باخ، واگنر و بتهوون است. فرهنگ در این کشور به طور سنتی از جایگاهی والا برخوردار بوده و جلوه هایی متنوع دارد: قریب ۳۰۰ تئاتر و ۱۳۰ ارکستر حرفه ای در آلمان فعالیت می کنند. به این ها باید ۶۳۰ موزه ی هنری با مجموعه هایی از آثار باارزش بین المللی را اضافه کرد. آلمان با انتشار ۹۴ هزار عنوان جدید یا چاپ مجدد در سال از سرآمدان عرصه ی کتاب در جهان است. نقاشی جوان آلمان طرفداران بسیاری در جهان داشته و موفقیت های سینمای آن هرساله در بسیاری از کشورها جشن گرفته می شود. زبان مادری قریب ۱۲۰ میلیون نفر، بیشترین تعداد در اتحادیه ی اروپا، آلمانی است. در حال حاضر ۱۷ میلیون نفر درجهان مشغول فراگیری این زبان به عنوان زبان خارجی در موسسات آموزش زبان هستند.

دانش

 آلمان کشوری نوآور در زمینه ی آموزش و پژوهش و سرزمین ایده هاست که در آن آموزش، علم، پژوهش و توسعه جایگاهی والا دارد. آلمان دارای ۳۷۰ موسسه ی آموزش عالی است و برای دانشجویان خارجی بعد از ایالات متحده امریکا و انگلستان جذاب ترین کشور برای تحصیلات عالی محسوب می شود. آلمان از نظر تعداد اختراعات ثبت شده در اروپا مقام اول و به همراه ژاپن و ایالات متحده از جمله سه کشور پیشتاز در عرصه ی نواوری در جهان است. از بین ۸۰ آلمانی که تاکنون جایزه ی نوبل را کسب کرده اند، ۶۸ نفر این جایزه را به خاطر تلاش هایشان در زمینه ی علوم طبیعی از آن خود کرده اند. نهادهای پژوهشی خارج از محیط دانشگاه مانند جامعه – ی ماکس پلانک، جامعه ی فراون هوفر، جامعه ی لایبنیتس و جامعه ی هلم هولتس، با صدها موسسه ی علمی شرایط کاری ایده آل را برای فعالیت های دانشمندان فراهم کرده و در جهان شناخته شده اند. دانشگاه های آلمان به چند دسته تقسيم می شوند: ۱- موسسه آموزش عالی فنی با تاکيد بيشتر بر فعاليت علمي(Fachhochschule) 2- دانشگاه با تاکيد بيشتر بر علوم نظري(Universität) 3- دانشکده يا آکادمی موزيک و هنر(Musik und Kunsthochschule) 4- دانشکده تربيت بدني(Sporthochschule) شروع ترم زمستانی از ماه سپتامبر / اکتبر و ترم تابستانی از ماه مارس/ آوريل می باشد. آخرين مهلت جهت ارايه مدارک برای ترم تابستانی تا ۱۵ ژانويه و ترم زمستانی بین ۳۰می تا ۱۵ جولای می باشد.يعنی مراکز مربوطه می بايست مدارک شما را تا زمانهای نامبرده دريافت کرده باشند. برای تحصيل در آلمان ابتدا بايد برای اخذ پذيرش تحصيلی اقدام شود و بعد از موفقيت در اين امربرای ويزای تحصيلی اقدامات لازمه انجام شود. در اکثر دانشگاه های آلمان تدريس به زبان آلمانی است. بنابراين قبل از اقدام برای اخذ پذيرش بايد زبان آلمانی بياموزند (البته امکان تحصیل در برخی رشته ها به زبان انگلیسی هم وجود دارد).

 

برلین (به آلمانی: Berlin) پایتخت کشور آلمان و بزرگ‌ترین شهر هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ مساحت در این کشور است و در کل اتحادیه اروپا مقام دوم را دارد. برلین همچنین نام ایالتی است که این شهر در آن قرار دارد. مساحت آن ۸۹۹ کیلومتر مربع است و این شهر ۳۸ کیلومتر از شمال به جنوب و ۴۵کیلومتر از شرق به غرب امتداد یافته‌است. میانگین ارتفاع آن از سطح دریا ۳۴متر ثبت شده بلندترین ارتفاع (۱۱۵متر) به دو تپه مصنوعی توفلسبرگ و ماگلبرگ مربوط می‌شود برلین همچنین یک شهر ایالتی است، یعنی یکی از ایالت‌های شانزده‌گانه آلمان نیز به شمار می‌آید.

برلین، بزرگ‌ترین و از نظر تاریخی مهم‌ترین ایالت آلمان است جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این شهر، برلین را به عنوان یکی از مراکز فرهنگی جهان تبدیل کرده است. برلین در سده ۱۸ میلادی، به عنوان پایتخت پروس، قلب روشنگری بود. امروز نیز برلین، یکی از شهرهای مهم اروپاست.

 

بسیاری از رویدادهای تاریخی آلمان در این شهر رخ کرده‌اند: پس از دوران نازی‌ها و پایان یافتن جنگ دوم جهانی، این خطه بین چهار قدرت بزرگ جهان، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی تقسیم شد. در سال ۱۹۶۱ سرانجام جدایی دو بخش از آلمان با ساختن دیوار در برلین قطعی شد. تا ۹ نوامبر سال ۱۹۸۹، تا زمان به‌وقوع پیوستن انقلاب صلح‌آمیز مردم آلمان شرقی، این دیوار هم‌چنان برقرار بود. یک سال پس از آن، دو آلمان رسماً متحد شدند

 

۲۴درصد از مساحت شهر را جنگلها و دریاچه‌های زیبا پوشانده، دره رود اسپری که از شرق تا غرب امتداد دارد و به میزان ۱۹۷ کیلومتر در رودخانه‌ها و کانالهایی که قابل کشتیرانی، سهیم است.۴۷درصد از زمینهای این شهر دارای کاربری‌های متفاوت است، ۸درصد برای زیر سازه‌های ترافیکی در نظر گرفته شده و ۴۳درصد برای فضای سبز و چشم‌اندازهای طبیعی مطرح است که از این میزان ۱۷درصد آن به جنگل‌ها، ۱۲درصد به پارک‌ها، ۷درصد به اراضی کشاورزی و ۷درصد به دریاچه‌ها اختصاص دارد.۲۰٪درصد فضای باز نیز بعنوان زمین‌های جان پناه جهت بلایای طبیعی در اطراف شهر قرار دارد.

 

این شهر بزرگ، مرکز سیاسی و فرهنگی آلمان است و بخاطر تقسیم آن به دو بخش برلین غربی و برلین شرقی در سال‌های بین ۱۹۴۹ تا ۱۹۸۹ دارای یکی از متنوع‌ترین محیط‌های شهری اروپا است.

جذابیت‌های فرهنگی

شهر برلین در فوریه هر سال، میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم برلین یا برلیناله (به آلمانی: Berlinale) است. برلیناله یکی از رویدادهای مهم سینمایی جهان به شمار می‌آید.

برلین یکی از جذاب‌ترین شهرهای جهان برای شب‌زنده‌داری است. در حال حاضر قسمت‌های شرقی شهر برلین از لحاظ تفریح شبانه معروف است

 

دوسلدورف (به آلمانی: Düsseldorf)  شهری است در آلمان. این شهر مرکز ایالت نوردراین-وستفالن است.

شهر قدیمی دوسلدورف

این قسمت از شهر دوسلدورف محل تفریح و گردش برای توریست‌های خارجی و داخلی و اهالی خود شهر می‌باشد. می‌گویند اگر تمام بارهای (میز بلند در یک کافه که در جلوی آن از مشتری پذیرائی می‌شود) کافه‌های این شهر قدیمی را به‌هم وصل نمایند، بلندترین بار دنیا خواهد شد. اهالی شهر بدین گونه از شهر خودشان تعریف و تبلیغ می‌کنند.

بندر شهر دوسلدورف کنار شهر قدیمی در رودخانه راین در طول ۱۰ سال گذشته از نظر شهرسازی و تجارت پیشرفت زیادی کرده است. سه ساختمان ۱۰ تا ۱۵ طبقه از آرشیتکت معروف گِری (Gehry) نزدیک برج تله ویزیون شهر چمشگیر هستند. این سه ساختمان بصورت کج و روبندی‌های مختلف ساخته شده‌اند که از آرشیتکت عادی متفاوت هستند.

 

هامبورگ (به آلمانی: Hamburg)، دومین شهر بزرگ آلمان و همچنین هشتمین در اتحادیه اروپا است. هامبورگ سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از آنتورپ و روتردام است. هامبورگ یک شهر ایالتی است، یعنی یکی از شانزده ایالت آلمان نیز به شمار می‌آید.

هامبورگ در جنوب شبه جزیره یوتلاند قرار دارد؛ که در جنوب آن اروپای قاره‌ای در شمال منطقه اسکاندیناوی در غرب دریای شمال و در شرق دریای بالتیک قرار دارد. هامبورگ بر روی رود البه قرار دارد که از تقاطع آلستر و بیله تشکیل می‌شود. هامبورگ دارای آب و هوای اقیانوسی است که تحت تاثیر اقیانوس اطلس است.

 

مونیخ (به آلمانی: München)  بر روی رود ایسار و شمال کوه آلپ قرار گرفته‌است. مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هامبورگ است.۱٬۳۳۰٬۴۴۰ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند و مساحت این شهر۳۱۰٫۴۳ کیلومتر مربع است و مرکز ایالت بایرن است. مونیخ میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ بود.

مونیخ شهری ثروتمند است که دارای جاذبه‌های بسیاری است. مراکز دیدنی، جشن‌ها (به‌ویژه جشن اکتبر)، امکانات و برنامه‌های فرهنگی باعث شده‌است تا این شهر را در رتبه چهارم بهترین شهرهای جهان برای زندگی قرار دهد.

تاریخ مونیخ طبق مدارک ثبت شده در آوگسبورگ به سال ۱۱۵۸ تخمین زده شده‌است که در زمان گوئلف هنری لیون دوک ایالت زاکسن و بایرن بود که یک پل روی رودایسار که پلی برای گرفتن عوارض نمک بود ساخته شد.بعد از دو دهه در سال ۱۱۷۵ مونیخ اهمیت اجتماعی به دست آورد.و در سال ۱۱۸۰ بعد از محاکمه هنری لیون اوتو ویتلز باخ اول دوک شد که سلسله ویتلز باخ را تاسیس کرد. درسال ۱۲۴۰ مونیخ به دست ویتلز باخ دوم رسید و در سال ۱۲۵۵ وقتی بایرن به دو بخش تقسیم شد مونیخ در بایرن شمالی قرار گرفت.دوک لوئیس چهارم در سال ۱۳۱۴ پادشاه آلمان شد و در سال ۱۳۲۸ او به عنوان امپراتور رومن مقدس تاجگذاری کرد.او با اهدا کردن انحصار فروش نمک موقعیت این شهر را قویتر ساخت.مونیخ در اواخر قرن ۱۵ از تظر هنر توسعه زیادی یافت که تالار و کلیسا جامع مونیخ از آثار این دوره‌است.وقتی بایرن دوباره به هم پیوست مونیخ پایتخت هنری و سیاسی بایرن شد و تحت تاثیر تصمیمات درباریان شد.در طی سده ۱۶ مونیخ مرکز ضداصلاحات و هنرهای دوره رنسانس شد.دوک ویلیام در سال ۱۵۸۹ هوفبرهاوس را ساخت که به منظور تولید آبجو از آن استفاده شود.

در سال ۱۶۰۹ اتحادیه کاتولیک آلمان در مونیخ تاسیس شد.در سال ۱۶۲۳ و در طی جنگ سی ساله امرای انتخاباتی را تشکیل داد. در سال ۱۶۳۲ شهر به وسیلهٔ آدولف گوستاو دوم اشغال شد. و شهر در سال‌های ۱۶۳۴و ۱۶۳۵ بیماری طاعون شایع شد که یک سوم جمعیت مردند. و مونیخ از سال ۱۷۰۴ تا ۱۷۴۲ زیر سلطه دودمان هابسبورگ در آمد.در سال ۱۸۰۶ مونیخ مرکز ایالت پادشاهی مونیخ شد و بناها و دانشگاه‌های زیادی در آنجا ساخته شد.در آغاز جنگ جهانی اول زندگی در مونیخ بسیار مشکل بود چون که محاصره مونیخ شرایط را برای بدست آوردن غذا و سوخت مشکل کرد.در طی حمله نیروی هوایی فرانسه در سال۱۹۱۶ سه بمب در مونیخ منفجر شد و صدماتی بر شهر وارد کرد.بعد از جنگ شهر مرکز آشوب‌های سیاسی بود. در سال ۱۹۲۳ هیتلر و حامیان او در مونیخ جمع شدند و کودتای مونیخ را انجام دادند که تلاشی برای برانداختن حکومت وایمار و مصادره قدرت بود.این کودتا تاثیر چندان زیادی نداشت و در نتیجه باعث دستگیری هیتلر و فلج کردن حزب ملی سوسیالیست کارگران آلمان بود. در سال۱۹۳۳ مونیخ باردیگر مرکز قدرت نازی‌ها شد. مونیخ پایگاه اصلی گروه رز سفید بود. رز سفید گروهی متشکل از گروهی از دانش آموزان بود که هدفشان تشکیل جنبش مقاومت علیه فعالیت های نازی ها بود. شهر مونیخ در پایان جنگ به شدت ویران گشت. بعد از جنگ اوضاع مونیخ که در دست آمریکایی‌ها بود تا حدودی بهبود یافت و در زمره شهرهای مهم آلمان غربی درآمد. امروزه کیفیت زندگی در مونیخ بسیار خوب است و جز شهرهای مدرن دنیاست.

مونیخ در دشت‌های بایرن شمالی قرار گرفته‌است و ۵۰ کیلومتر از کوه آلپ فاصله دارد و در فاصلهٔ ۵۲۰ متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. مونیخ دارای آب و هوای بسیار دل‌انگیز و طبیعت بسیار زیبایی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم با ما